عنوان
|
تأثير مداخله آموزشي بر اساس تئوري خودكارآمدي بر وضعيت سلامت عمومي زنان شهرستان چالوس |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
مهناز صلحی - سمیه کاظمی - جمشید یزدانی چراتی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه بهداشت و توسعه - دانشگاه علوم پزشكي كرمان سال 3 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
162-150 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن سلامت عمومی مداخله آموزشی خودکارآمدی چالوس (شهرستان)
|
چکیده
|
خودکارآمدی یکی از عواملی است که در ارتقاء سلامت عمومی مؤثر است. هدف این مطالعه، تعیین تأثیر مداخله آموزشی براساس تئوری خودکارآمدی بر وضعیت سلامت عمومی زنان است.\r\nروشها: این مطالعه از نوع مداخلهای است که روی 130 نفر از زنان مراجعهکننده به مرکز بهداشتی انجام شد که به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه 65 نفره مداخله و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای استاندارد سلامت عمومی (GHO-28) و خودکارآمدی عمومی (General Self-Efficacy) بود. مداخله آموزشی براساس نتایج آزمون اولیه و تئوری خودکارآمدی، طراحی و در دو جلسه آموزشی 60 و 55 دقیقهای با روش سخنرانی، پرسش و پاسخ، نمایش عملی، هدایت و راهنمایی، مشاوره و دادن پمفلت در گروه آزمون اجرا شد. یک ماه بعد از مداخله، آزمون ثانویه انجام شد، دادههای به دست آمده در نرمافزار SPSS نسخه 19 با استفاده از آزمونهای کای دو، ضریب همبستگی، تی مستقل و فیشر تجزیه و تحلیل و با نتایج آزمون اولیه مقایسه شد.\r\nنتایج: قبل از مداخله، دو گروه از نظر میانگین نمرههای سلامت عمومی، خودکارآمدی و ابعاد سلامت عمومی تفاوت معنادار نداشتند، اما بعد از مداخله تفاوت معنادار بود (P=0/0001, P=0/045, P=0/0001). پس از مداخله میان سلامت عمومی با خودکارآمدی همبستگی منفی معنادار، میان خودکارآمدی با تعداد فرزندان همبستگی منفی معنادار و میان سلامت عمومی با تعداد فرزندان همبستگی مثبت معنادار مشاهده شد.\r\nبحث و نتیجهگیری: در طراحی مداخلات برای ارتقاء سلامت عمومی زنان بهتر است بر افزایش خودکارآمدی آنان تمرکز کرد.
|