عنوان | تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر تعدیل کمالگرایی مادران با توجه به سبک فرزندپروری |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی تربیتی (مصوب وزارت علوم) سال 9 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1393 |
محدوده صفحات | 167-155 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری مادران کمال گرایی تحلیل ارتباط متقابل |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي تحليل رفتار متقابل بر تعديل كمالگرايي مادران انجام شد. اين پژوهش مطالعه نيمه آزمايشي با پيش آزمون و پس آزمون و گروه كنترل بود. با كاربرد طرح نيمهآزمايشي و استفاده از دو گروه كنترل و آزمايش با پيش آزمون- پس آزمون؛ جامعه آماري اين پژوهش را كليه مادران كودكان پيشدبستاني و دبستاني6 تا 11سال در 5 مدرسه مقطع ابتدايي شهرستان آمل در سال 92-1391تشكيل داد. با استفاده از نمونهگيري در دسترس، از ميان مادران داوطلب كه واجد معيارهاي ورود-خروج بودند، تعداد 42 نفر كه نمره فرزندپروري آنها يك انحراف استاندارد بالاتر از نمره ميانگين در زير مقياسهاي مستبدانه و سهلگيرانه بودند، انتخاب شدند و به صورت تصادفي در دو گروه 21 نفره جايگزين شدند. كليه آزمودنيهاي دو گروه به گويههاي پرسشنامههاي فرزندپروري باومريند و چندوجهيكمالگراييوالدينيقبل و بعد از مداخله روي گروه آزمايش، پاسخ دادند. پس از جمعآوري دادهها، تجزيه و تحليل دادهها با كاربرد نسخه بيستم نرمافزار آماري SPSS و استفاده از آزمون مانويتنييو نشان داد كه آموزش تحليل رفتار متقابل روي مادران ميتواند به تعديل كمـالگـرايي منتهي شود (05/0 p < ). بنابراين ميتوان نتيجهگيري كرد كه آموزش تحليل رفتار متقابل به واسطه كاربرد فنون رشد بالغ، ساختدهي به زمان، اقتصاد نوازش و غيره توانسته است به تعديل كمالگرايي مادران بيانجامد. |
کد مقاله | 19935 |
تعداد بازدید | 463 |
|