عنوان
|
سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس؛ نقش واسطهای ابعاد خودکارآمدی |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
محمدحسین دهقانیزاده - مسعود حسینچاری - مرتضی مرادی - عباسعلی سلیمانی خشاب |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی تربیتی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1393 |
محدوده صفحات
|
30-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
الگوی ارتباطی خانواده سرزندگی تحصیلی ساختار کلاس ابعاد خودکارآمدی
|
چکیده
|
اين تحقيق به منظور بررسي تاثير ادراك از الگوهاي ارتباطات خانواده (الگوي ارتباطي گفت و شنود و الگوي ارتباطي همنوايي) و ساختار كلاس (تكليف، سخت گيري در ارزشيابي، تاكيد بر ارزشيابي و مرجعيت) بر روي سرزندگي تحصيلي با بررسي نقش واسطه اي ابعاد خودكارآمدي صورت گرفت. شركت كنندگان اين پژوهش 337 نفر از دانش آموزان (176 دختر و 161 پسر) در مقطع متوسطه ي شهر مهريز بودند كه به روش خوشه اي تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزارهاي اين پژوهش، نسخه ي ابزار تجديد نظر شده ي الگوهاي ارتباطات خانواده، پرسشنامه ي ساختار كلاس، نسخه ي ابعادخودكارآمدي و پرسشنامه ي سرزندگي تحصيلي بودند. براي بررسي پايايي اين ابزارها از آلفاي كرونباخ و براي بررسي روايي آن ها از روش تحليل عامل و همساني دروني استفاده شد. ابزارها پايايي و روايي مطلوبي را نشان دادند. براي تحليل داده ها از روش آماري تحليل مسير با به كارگيري رگرسيون همزمان و مطابق با مراحل پيشنهادي بارون و كني (1986) استفاده شد. به طور كلي نتايج حاكي از آن بود كه اول، برخي از ابعاد الگوهاي ارتباطات خانواده و ساختار كلاس به صورت مستقيم قدرت پيش بيني سرزندگي تحصيلي را دارند. دوم، برخي از ابعاد الگوهاي ارتباطات خانواده و همچنين ساختار كلاس پيش بيني كننده ي مستقيم ابعاد خودكارآمدي هستند. سوم، پس از بررسي ضرايب مسيرهاي بدست آمده، معلوم شد كه متغير ابعاد خودكارآمدي نقش واسطه اي ميان الگوي ارتباطي گفت و شنود، جذابيت تكليف و مرجعيت از يك سو و سرزندگي تحصيلي از سوي ديگر دارد. يافته ها با توجه به تحقيقات پيشين به بحث گذاشته شده و پيشنهادهايي به منظور پژوهش بيشتر در اين زمينه مطرح شده است.
|