عنوان | نقش خانواده در پيشرفت تحصيلي دانشآموزان: دوره راهنمايي شهر تهران |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی تربیتی (مصوب وزارت علوم) سال 10 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
محدوده صفحات | 221-211 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پیشرفت تحصیلی موفقیت تحصیلی خانواده دانشآموزان دوره راهنمایی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش خانواده در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره راهنمايي شهر تهران صورت گرفت. پژوهش از پس رويدادي بود. بدين منظور از بين كليه دانش آموزان دوره راهنمايي شهر تهران كه در سال تحصيلي 87- 86 در مدارس اين شهر مشغول به تحصيلي بودند 740 دانش آموز دختر و پسر با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامه هاي اطلاعات دموگرافيك و ابزار سنجش خانواده(FAD) جهت بررسي عملكرد خانواده هاي گروه نمونه مورد اجرا قرار گرفت و شاخص هاي به دست آمده از اجراي پرسشنامه ها با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان كه بر پايه معدل دانش آموزان در نظر گرفته شده بود، با استفاده از آزمون t و تحليل واريانس يكراهه بوسيله نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل و مقايسه قرار گرفت. يافته هاي به دست آمده از تحليل داده ها حاكي از آن بود كه دانش آموزان با جو خانوادگي ناكارآمد به طور معناداري از نظر وضعيت تحصيلي وضعيت بدتري دارند. وضعيت تحصيلي دانش آموزان خانواده هايي با وضعيت اقتصادي ضعيف در مقايسه با دانش آموزان با وضعيت اقتصادي بالا بيشتر بود. بين وضعيت تحصيلي دانش آموزان و سطح تحصيلات مادران تفاوت معناداري مشاهده نشد و دانش آموزان دختر از نظر وضعيت تحصيلي بهتر از دانش آموزان پسر بودند. بطور كلي نتايج به دست آمده حاصل از پژوهش حاضر نشان داد كه بين كاركرد پايين خانواده با كارايي ضعيف تحصيلي نوجوانان دوره راهنمايي رابطه معناداري وجود دارد. |
کد مقاله | 19932 |
تعداد بازدید | 482 |
|