عنوان | ميزان آگاهی و نگرش دانشآموزان دبيرستانی فردوس در مورد ايدز در سال تحصيلی 87-1386 |
تعداد صفحات | 6 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مراقبت هاي نوين - دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند شماره 1 |
تاریخ انتشار | 1387 |
محدوده صفحات | 45-40 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آگاهی و نگرش ایدز دانشآموزان دبیرستانی |
چکیده |
زمينه و هدف: ايدز در حال حاضر يک همهگير جهانی محسوب میگردد و ميزان بروز عفونت HIV و ايدز در ايران در حال افزايش است و بايد قبل از اين که اين بيماری شيوع چشمگيری داشته باشد، آن را کنترل نمود که خود مستلزم بالا رفتن سطح آگاهی افراد میباشد در اين ميان نوجوانان و جوانان بخصوص به عنوان گروه در معرض خطر بالا محسوب میشوند. مطالعه حاضر با هدف تعيين ميزان آگاهی و نگرش دانشآموزان دبيرستانی فردوس در مورد بيماری ايدز به منظور دستيابی به اطلاعات پايه در خصوص برنامهريزیهای لازم جهت ارتقای سطح آگاهی و نگرش قشر آسيبپذير جامعه انجام شد.\r\n روش تحقيق: در اين مطالعه توصيفی تحليلی و مقطعی، 384 دانشآموز دبيرستانهای شهرستان فردوس در سال تحصيلی \r\n87-1386 به روش نمونهگيری خوشهای چند مرحلهای (4 دبيرستان دخترانه و 4 دبيرستان پسرانه) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای بود شامل اطلاعات فردی و سؤالات مربوط به آگاهی و نگرش و حاوی 30 سؤال که روايی آن به روش نظرسنجی از چند نفر از اعضای هيأت علمی سنجيده شد. دادهها با استفاده از آزمون تی، کای دو و آناليز واريانس يک طرفه در سطح معنیداری 05/0 P< مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.\r\n يافتهها: سطح آگاهی 7/49% از دانشآموزان مورد مطالعه، خوب، 6/40% متوسط و 6/9% ضعيف بود و نگرش اغلب دانشآموزان (6/83%) در زمينه ايدز خوب و در 4/16% موارد ضعيف بود. سنّ 8/69% دانشآموزان زير 16، 5/25% بين سنين 16-17 و 7/4%، 17 سال به بالا بود. بين متغيرهای آگاهی و جنس (07/0 P= )، نگرش و سطح تحصيلات والدين (2/0 P= )، ارتباط معنیدار آماری وجود نداشت اما بين متغيرهای آگاهی و سن (03/0 P= )، آگاهی و ميزان تحصيلات والدين (001/0 P= )، آگاهی و منبع کسب اطلاعات (001/0 P= )، نگرش و جنس (02/0 P= )، نگرش و منبع کسب اطلاعات (01/0 P= ) و نگرش و سن (03/0 P= )، ارتباط آماری معنیداری وجود داشت.\r\n نتيجه گيری: با توجه به يافتههای اين پژوهش، پيشنهاد میشود مدارس به عنوان يکی از کانونهای اصلی تمرکز در راهبردهای کاهش ايدز در نظر گرفته شود و آموزش دانشآموزان در خصوص تمامی جنبههای HIV/AIDS ، به عنوان جزء تکميلی آموزش در همه مدارس کشور مورد توجه جدّی سياستگذاران آموزشی و دولتی قرار گيرد. |
کد مقاله | 19889 |
تعداد بازدید | 427 |
|