عنوان | رابطه منبع کنترل، اضطراب امتحان و جنسيت با عملکرد شنيداری در دانشجويان ايرانی زبان انگليسی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زبان پژوهی - دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی سال 6 شماره 12 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1393 |
محدوده صفحات | 74-57 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | منبع کنترل جنسیت اضطراب امتحان مهارت شنیداری در زبان انگلیسی |
چکیده |
در پژوهش حاضر، رابطۀ منبع کنترل، اضطراب امتحان، و جنسيت را با عملکرد شنيداری دانشجويان ايرانی زبان انگليسی بررسی کردهايم. شرکتکنندگان در اين تحقيق، 96 نفر از دانشجويان زبان انگليسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر با مهارت شنيداریای درسطح متوسط بودند که واحد گفتوشنود را ميگذراندند. نخست، اين دانشجويان در آزمون تافل 2003 شرکت کردند و سپس براساس پرسشنامۀ منبع کنترل راتر (1966 به نقل از وادل، 1998)، به دو گروه با منبع کنترل درونی و منبع کنترل بيرونی تقسيم شدند؛ همچنين براساس پرسشنامۀ اضطراب امتحان ساراسن (1975 به نقل از اينامی، 2006)، در سه گروه با درجههای مختلف اضطراب (زياد، متوسط و کم) آزموده شدند. نتايج تحقيق، بيانگر آن است که دانشجويان ايرانی زبان انگليسی با منبع کنترل درونی، در مقايسه با دانشجويان ايرانی زبان انگليسی با منبع کنترل بيرونی، در امتحان مهارت شنيداری زبان انگليسی، عملکردی بهتر دارند و جنسيت بر رابطۀ عملکرد آنها با منبع کنترل درونی و بيرونی و نيز امتحان مهارت شنيداری زبان انگليسی، اثری ندارد؛ همچنين دانشجويان ايرانی زبان انگليسی با سطح اضطراب کم، در امتحان، عملکردی بهتر از دانشجويان با سطح اضطراب بالا و متوسط دارند و جنسيت بر رابطۀ اضطراب امتحان (زياد، متوسط، کم) و عملکرد آنها در امتحان مهارت شنيداری، اثری ندارد. |
کد مقاله | 19857 |
تعداد بازدید | 558 |
|