عنوان
|
بررسی اثر شيوه ارائه محتوا و جنسيت فراگيران بر حافظه کوتاهمدت در فرايند يادگيری واژگان از طريق تلفن همراه |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
سعید خزایی - غلامرضا زارعی - سعید کتابی - زهرا احمدپور |
مشخصات نشریه
|
زبان پژوهی - دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی سال 6 شماره 11 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1393 |
محدوده صفحات
|
64-43 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت حافظه کوتاه مدت پیوستهای تصویری و نوشتاری ارائه محتوای آموزشی
|
چکیده
|
با توجه به شواهد موجود مبنیبر اثرپذيری حافظه کوتاهمدت فراگيران از شيوه ارائه محتوای آموزشی، پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثير بازنمايی نوشتاری و تصويری واژگان زبان انگليسی بر حافظه کوتاهمدت فراگيران فارسیزبانی انجام شده است که زبان انگليسی را بهعنوان زبان خارجی فرا گرفتهاند؛ همچنين بررسی تأثير جنسيت فراگيران بر يادگيری، از ديگر هدفهای اين پژوهش است؛ بدين منظور، فراگيران فارسیزبان را با استفاده از آزمونهای سنجش توان حافظه کوتاهمدت بصری و کلامی، به چهار گروه و اعضای هر گروه را به دو دسته زن و مرد تقسيم کردهايم؛ همچنين محتوای آموزشی را بهشيوههای متفاوت (بدون پيوست و با پيوستهای نوشتاری و تصويری) مناسب برای عرضه بر روی تلفن همراه طراحی و با بهرهگيری از فناوری بلوتوث، برای آنان ارسال کردهايم. در پايان، ميزان آموختههای فراگيران را با استفاده از آزمونهای تشخيصی و يادآوری ارزيابی کردهايم. براساس تحليل نتايج حاصل از عملکرد فراگيران در آزمونهای تشخيصی و يادآوری مشخص شد فراگيران با حافظههای بصری يا کلامی قوی، محتوای آموزشی حاوی پيوست و فراگيران با توان حافظههای بصری و کلامی ضعيف، محتوای بدون پيوست را بهتر ياد میگيرند. اين نتيجه، حاکی از رابطه نزديک حافظه کوتاهمدت و شيوه ارائه محتوای آموزشی بود؛ اما نتايج، بيانگر تأثير بسيار ناچيز جنسيت فراگيران بر حافظه کوتاهمدت آنان در فرايند يادگيری واژگان در مقايسه با شيوه ارائه محتوا بود.
|