عنوان | مقایسه سطح سرمایه اجتماعی زنان و مردان کارآفرین در حوزههای کاری زنان و مردان |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه توسعه کارآفرینی شماره 1 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 35-17 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان کارآفرین کارآفرینی سرمایه اجتماعی مردان کارآفرین سرمایه اجتماعی زنان حوزه کاری |
چکیده |
در فرایند خلق ارزش از راه شناسایی و بهره برداری از فرصتها، به منظور دستیابی به منابع و اطلاعات، کارآفرینان ناگزیر به ایجاد شبکه های اجتماعی و بهرهمندی از سرمایة حاصل از ارتباطات اجتماعی (سرمایة اجتماعی) هستند. در این میان، یکی از عواملی که بر سطح سرمایة اجتماعی افراد جامعه (فرد کارآفرین به طور خاص) تأثیرگذار است نوع فعالیتها، ارتباطات و عملکرد آنها در حوزههایی است که بدان اشتغال دارند. این پژوهش با هدف مقایسه سطح سرمایة اجتماعی کارآفرینان در حوزههای کاری زنانه و مردانه از نقطه نظر چهار بعد اعتماد، مشارکت، فعالیت و شبکههای اجتماعی با استفاده از روش تحقیق کمی از نوع پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه و به صورت سرشماری در جامعة آماری کارآفرینان برتر استان تهران، انجام شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که زنان کارآفرین در حوزه های کاری زنانه دارای بالاترین سطح سرمایه اجتماعی نسبت به سایر گروه ها هستند، در صورتی که زنان و مردان کارآفرین در حوزه های کاری مردانه دارای کمترین سطح سرمایة اجتماعی هستند. نتایج تحقیق میتواند علاوه بر کمک به سیاستگذاران و مدیران اجرایی در توسعة سرمایة اجتماعی مفید و اثربخش کارآفرینان را در انتخاب حوزههای فعالیت کارآفرینی که بالاترین سطح سرمایة اجتماعی و بالطبع عملکرد مناسبتری را به همراه داشته باشند رهنمون شود. |
کد مقاله | 19849 |
تعداد بازدید | 382 |
|