عنوان | چگونگی تغییر نقش شبکههای اجتماعی زنان کارآفرین از مرحله نوپایی به تثبیت: مورد مطالعه بخش صادرات |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | توسعه کارآفرینی شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1392 |
محدوده صفحات | 19-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کارآفرینی زنان شبکههای اجتماعی مرحله تثبیت مرحله نوپایی نقش شبکه |
چکیده |
با وجود گسترش جهانی کارآفرینی زنان، آنها هنوز با چالشهای اساسی مواجهند که یکی از دلایل اصلی این چالشها در شبکههای آنها نهفته است. شواهد موجود بیانگر تفاوت شبکهسازی زنان و مردان کارآفرین و تا حدی ضعف آنها در ایجاد و حفظ شبکههای کارآفرینی است. این مقاله با هدف بررسی پویایی نقش شبکة اجتماعی زنان کارآفرین در گذر از مرحلة نوپایی به تثبیت، از روش تحقیق کیفی از نوع اکتشافی در جامعة آماری زنان کارآفرین صادرکنندة کالا و خدمات شهر تهران با عمر کسبوکار حداقل 5 سال استفاده کرده است. نتایج تحلیل دادههای حاصل از 10 مصاحبة نیمه ساختاریافته نشان میدهد مهمترین نقش شبکة اجتماعی، ایجاد دسترسی به فرصتها، اطلاعات و منابع است که در گذر از مرحلة نوپایی به تثبیت، پررنگتر نیز میشود، در حالی که نقشایجاد انگیزه و حمایت، در گذر از نوپایی به تثبیت، کمرنگ میشود. بیان ماهیت شبکههای زنان کارآفرین و پویایی آن در مراحل مختلف عمر کسبوکار کمکی است برای رسیدن به چرایی ضعف شبکههای زنان کارآفرین و چالشهایی که زنان کارآفرین با آن رو به رو هستند. این نتایج به سیاستگذاران کمک میکند سیاستهایی در جهت اصلاح و تقویت شبکههای اجتماعی زنان کارآفرین و ارائة حمایتهای مورد نیاز آنها تدوین کنند. |
کد مقاله | 19848 |
تعداد بازدید | 450 |
|