عنوان | بررسی اثر جنسيت کاربران تلفن همراه بر پذيرش پيامکهای تبليغاتی در ايران و راهکارهای حفظ حريم خصوصی |
تعداد صفحات | 36 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات بازاریابی نوین - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی |
تاریخ انتشار | ارديبهشت - 1393 |
محدوده صفحات | 100-65 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت حریم خصوصی اعتماد پیامک تبلیغاتی حقوق مصرفکننده بازاریابی سیار |
چکیده |
پيشرفت های اخير در زمينه اينترنت، تلفن همراه و نيز ابزارهای ارتباطی، به شرکت ها، موسسسات و نهادها فرصت های بهره گيری جديدی را همانند پيامک های تبليغاتی داده است. اما از طرفی، عليرغم اين فرصت های تجاری، موانع و چالش های موثری نيز رشد و توسعه اين بهره گيری را محدود ساخته است. به عنوان نمونه، در حال حاضر حريم خصوصی کاربران تلفن همراه با ارسال پيامک های ناخواسته، در معرض تهديد های جديدی قرار گرفته است. از طرفی قوانين حمايت از حقوق کاربران تلفن همراه که متضمن حفظ حريم خصوصی آنان و نيز تسهيل کننده توسعه ارتباطات می باشند، در ايران اجرا نمی گردند. بر اساس نتايج تحقيقات گذشته متغير جنسيت بر عوامل موثر بر پذيرش پيامک های تبليغاتی، نقش تعديل گر داشته است. در اين پژوهش، پس از بررسی ادبيات نظری در حوزه حريم خصوصی کاربران تلفن همراه و نيز عوامل موثر بر پذيرش پيامک های تبليغاتی مبتنی بر اجازه، شامل متغيرهای اعتماد سازمانی، اعتماد فردی، تجربه مشتری در دريافت پيامک های تبليغاتی و کنترل ادراک شده مشتری، نقش تعديل گر متغير جنسيت بر تمايل مشتری به دادن اجازه ارسال پيامک های تبليغاتی در قالب مدل تحقيق بررسی گرديده است. داده های تحقيق با استفاده از پرسشنامه استاندارد از جامعه مخاطبان تئاتر شهر جمع آوری گرديده و سپس بر اساس الگوی مدل معادلات ساختاری و نرم افزار ليزرل مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. نتايج حاکی از آن است که کاربران تلفن همراه در ايران به دليل فقدان قوانين کاربردی و شفاف در زمينه حفظ حريم خصوصی آنان و نيز دريافت پيامک های تبليغاتی آزاردهنده از سوی سازمان ها، تجربيات منفی و آزاردهنده ای در مورد تبليغات پيامکی دارند، که اين امر باعث شده است تا تجربه استفاده از پيامک های تبليغاتی در مدل پژوهش مردان و زنان در ايران به عنوان موثرترين عامل در پذيرش پيامک های تبليغاتی مبتنی بر اجازه مطرح گردد. از اين رو، ضرورت توجه به تبيين بازاريابی سيار مبتنی بر اجازه و نيز ايجاد تجربيات مثبت و سازنده در مورد تبليغات پيامکی، متناسب با پتانسيل های آن در ميان مردان و زنان، مهمترين عامل موفقيت در پذيرش پيامک های تبليغاتی می باشد. |
کد مقاله | 19847 |
تعداد بازدید | 478 |
|