عنوان | بررسی نفوذ نسبی کودکان در تصميمات خريد خانوادههای ايرانی |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات بازاریابی نوین - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 4 شماره 1 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
محدوده صفحات | 172-153 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مراحل تصمیمگیری زیر تصمیمات خرید سبک ارتباطی خانواده رده محصول ادراک از نفوذ نسبی |
چکیده |
تغييرات اخير اجتماعی و تکنولوژيکی، باعث افزايش نفوذ کودکان هم در تصميمات خريد والدين و هم به طور کلی در فرايند تصميمگيری خانواده شده است. بنابراين هدف از اين تحقيق بررسی نفوذ نسبی کودکان در تصميمگيریهای خريد خانوادههای ايرانی میباشد. در اين راستا ادراک کودکان از نفوذ نسبی خود و ادراک مادران از نفوذ نسبی فرزندانشان با در نظر گرفتن مرحله تصميم، زيرتصميم خريد، نوع محصول و سبک ارتباطی خانواده، مورد سنجش قرار گرفت. همچنين اثر ادراک کودک از نفوذ کلی خود و ادراک مادر از نفوذ کلی فرزندش بر نفوذ نسبی کودک در خريد خانواده مورد بررسی واقع شد. اين پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها، توصيفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری، کليه دانشآموزان مقطع پنجم دبستان در مدارس دولتی شهر تهران، و مادران آنها میباشند. در اين پژوهش از نمونهگيری خوشهای و تصادفی استفاده شد و حجم نمونه حدود 384 زوج مادر و کودک تخمين زده شد که در نهايت از مجموع 850 پرسشنامه توزيع شده، 652 پرسشنامه جمعآوری و برای استخراج دادهها مورد استفاده قرار گرفت. نتايج تحقيق نشان میدهد، هم از نظر کودک و هم از نظر مادر، نفوذ نسبی کودکان در تصميمات خريد خانوادههای ايرانی بالا است. همچنين ادراک کودک از نفوذ کلی خود در خانواده و ادراک مادر از نفوذ کلی فرزندش در خانواده، پايه و اساس ادراک از نفوذ نسبی کودک در تصميمات خريد میباشد. از طرفی نفوذ کودک در مراحل اوليه فرايند تصميمگيری، در محصولات مخصوص استفاده خودش و در سبک ارتباطی عقيدهگرا، بيشتر از نفوذ نسبی او در ساير شرايط میباشد. بنابراين نتايج اين تحقيق، لزوم توجه بيشتر بازاريان ايرانی به کودکان را در تدوين برنامههای پيشبردی و تبليغاتی، آشکار میسازد. |
کد مقاله | 19846 |
تعداد بازدید | 456 |
|