عنوان
|
مقایسه کیفیت زندگی و صمیمیت زناشویی والدین کودکان دارای سندرم داون، والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری و والدین کودکان عادی |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
مجتبی امیری مجد - فاطمه حسینی - اصغر جعفری |
مشخصات نشریه
|
ناتوانیهای یادگیری - دانشگاه محقق اردبیلی - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 55 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1393 |
محدوده صفحات
|
55-38 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
صمیمیت زناشویی سندرم داون کیفیت زندگی ناتوانی یادگیری
|
چکیده
|
پژوهش حاضر به منظور مقایسهی کیفیت زندگی و صمیمیت زناشویی بین والدین کودکان دارای سندرم داون، کودکان دارای ناتوانی یادگیری و کودکان عادی انجام شد. روش پژوهش علی- مقایسه ای بود.170 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند که 55 والدین کودکان دارای سندرم داون و 56 نفر از والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری و 59 نفر والدین کودکان عادی بودند. با استفاده از پرسشنامههای کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت و صمیمیت زناشویی باگاروزی دادهها جمعآوری و بهوسیلهی آزمونهای تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) و تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کیفیت زندگی والدین کودکان عادی در سطح\r\n 5/0 p≤ به شکل معناداری بالاتر از والدین کودکان مبتلا به سندرم داون و ناتوانی یادگیری بود و سطح کیفیت زندگی والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری نیز به طور معناداری بالاتر از والدین کودکان سندرم داون بود و صمیمیت زناشویی والدین کودکان بههنجار به طور معناداری بالاتر از والدین کودکان مبتلا به سندرم داون و ناتوانی یادگیری بود(5/0 p ≤ ). همچنین صمیمیت زناشویی والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری به طور معناداری بالاتر از والدین کودکان سندرم داون بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که سلامت جسمانی و روانی فرزندان در سطح کیفیت زندگی و صمیمیت زناشوئی والدین نقش دارد و نوع اختلالات کودکان به طور متفاوتی بر ابعاد گوناگون زندگی والدین تأثیر دارد. لذا به منظور تقویت سطح کیفیت زندگی و صمیمیت زناشویی والدین کودکان دارای سندرم داون و ناتوانی یادگیری پیشنهاد می شود مداخلات آموزشی و درمانی بر بهبود مشکلات این کودکان متمرکز شود.
|