عنوان
|
مطالعه جامعهشناختی نقش مداخله گرایانه متغیر پذیرش اجتماعی در تأثیرگذاری رسانهها بر گرایش زنان به زیبایی با عمل جراحی |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
محمد عباسزاده - بتول محمودمولایی کرمانی - فرانک اقدسي علمداري |
مشخصات نشریه
|
زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 5 شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1393 |
محدوده صفحات
|
65-47 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن پذیرش اجتماعی رسانههای جمعی تبریز عمل زیبایی
|
چکیده
|
امروزه، جراحیهای زیبایی، به عنوان یکی از جراحیهای پرطرفدار در دنیا شناخته میشود. افرادی که به این جراحیها اقدام میکنند، لزوماً مشکل جسمی ندارند؛ بلکه اغلب به خاطر ملاکهای زیبایی قابل قبول در اجتماع که همانا پذیرش اجتماعی میباشد، دست به این اقدام میزنند. بر این اساس، این تحقیق با هدف سنجش میزان گرایش زنان به زیبایی با عمل جراحی در نظر دارد به بررسی تاثیر عواملی چون پذیرش اجتماعی و رسانهها بر این گونه جراحیها بپردازد. روش تحقیق، پیمایشی بوده و 385نفر به شیوه نمونهگیری طبقهایتصادفی متناسب انتخاب گشتهاند. روش آماری مورد استفاده، شامل رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر بوده و برای محاسبه ضرایب مسیر از برآوردهای روش ایموس[1] استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد تاثیر متغیر پذیرش اجتماعی بر میزان گرایش زنان به زیبایی با عمل جراحی بیشتر از متغیر رسانهها بوده است. همچنین، متغیرهای یاد شده توانستهاند، 31 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمایند.
|