عنوان | بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای پس از ازدواج بر افزايش رضايت زناشويی زوجين |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر - علمی پژوهشی پیاپی 10 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1390 |
محدوده صفحات | 130-105 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زوجین رضایت زناشویی رضایت زناشویی زوجین آموزش مهارتهای پس از ازدواج |
چکیده |
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي پس از ازدواج بر افزايش رضايت زناشويي زوجين مراجعه کننده به کلينک هاي خصوصي مشاوره شهر کرج بود.\r\nروش: جامعه آماري در اين پژوهش کليه زوجين مراجعه کننده به کلينک هاي خصوصي در سال 1389 بود. از اين جامعه 40 زوج که نمره آنها در آزمون رضايت زناشويي پايين تر از نقطه برش بود به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش (20 زوج) و کنترل (20 زوج) جايگزين شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه رضايت زناشويي انريچ بود. در اين پژوهش از روش تحقيق نيمه تجربي با طرح پيش آزمون و پس آزمون گروه گواه استفاده شده است و قبل از اعمال مداخله هاي تجربي از گروه هاي آزمايش و گواه پيش آزمون به عمل آمد و پس آزمون نيز در پايان مداخله و آزمون پيگيري به فاصله 1 ماه بعد از اجراي پس آزمون انجام شد. گروه آزمايش ده جلسه 90 دقيقه اي در جلسات آموزشي شرکت کردند. تفاوت بين ميانگين پيش آزمون و پس آزمون هر گروه از نظر معني دار بودن آماري مورد بررسي قرار گرفت. بدين صورت آموزش مهارت هاي پس از ازدواج به عنوان متغير مستقل اعمال گرديد تا تاثير آن بر افزايش رضايت زناشويي زوجين به عنوان متغير وابسته مشخص گردد. براي تحليل داده ها از تحليل کواريانس يک راهه (انکوا) و تحليل کواريانس چند متغيري (مانکوا) استفاده شد.\r\nيافته ها: در سطح p < 0.05 نتايج نشان دادند که آموزش مهارت هاي پس از ازدواج باعث افزايش رضايت زناشويي زوجين مي گردد. همچنين اثربخشي آموزش اين مهارت ها بر 9 مولفه رضايت زناشويي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و نتايج نشان داد که آموزش مهارت هاي پس از ازدواج بر 8 مولفه، که عبارتند از: مسايل شخصيتي، ارتباط زناشويي، حل تعارض، مديريت مالي، فعاليت هاي اوقات فراغت، روابط جنسي، فرزند و فرزند پروري، خانواده و دوستان زوجين موثر است اما آموزش اين مهارت ها بر مولفه جهت گيري مذهبي تاثير چنداني ندارد p < 0.05. |
کد مقاله | 19799 |
تعداد بازدید | 438 |
|