عنوان | نقش واسطهاي كارآيي خانواده در تبیین رابطه سبک هویتیابی و گرايش به مدهاي نامتعارف در دانشجويان |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر - علمی پژوهشی پیاپی 11 |
تاریخ انتشار | بهار - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 41-27 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کارایی خانواده دانشجو هویتیابی سبکهای هویتیابی گرایش به مد مدهای نامتعارف |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعيين نقش واسطه اي کارآيي خانواده در تبيين رابطه سبک هويت يابي و گرايش به مد هاي نامتعارف در دانشجويان انجام شد. در اين پژوهش 180 آزمودني بوسيله روش نمونه برداري تصادفي خوشه اي چندمرحله اي از ميان دانشجويان دانشگاه آزاداسلامي- واحد ابهر انتخاب شدند.\r\nروش: با استفاده از روش پژوهش همبستگي و بوسيله پرسشنامه هاي کارآيي خانواده، سبک هاي هويت يابي و گرايش به مد داده ها جمع آوري شدند و بوسيله آزمون هاي آماري رگرسيون چند متغيري و ضريب همبستگي پيرسون و تحليل مسير مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.\r\nيافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که بين کارآيي خانواده و سبک هاي هويت يابي با گرايش به مد رابطه معناداري وجود دارد. همچنين يافته هاي حاصل از تحليل مسير نشان داد که رابطه معناداري بين کارآيي خانواده و سبک هويت وجود ندارد و کارآيي خانواده در رابطه بين سبک هويت و رفتار مدگرايي نقش تعديل کنندگي ندارد.\r\nنتيجه گيري: نتايج پژوهش شواهدي را ارائه کرد که پيشنهاد مي کنند کارآيي خانواده (%18.49) و سبک هاي هويت يابي (6.25%) از واريانس گرايش به مد را در دانشجويان تبيين مي کنند. کارآيي خانواده و سبک هاي هويت يابي از طريق مکانيزم هاي تقويت ارتباط موثر، ارضاء نيازهاي رواني در دوران کودکي و نوجواني، کمک به تحول خودپنداره و يکپارچه سازي شخصيت گرايش به مد را در دانشجويان تحت تاثير قرار مي دهد. |
کد مقاله | 19796 |
تعداد بازدید | 535 |
|