عنوان | اثربخشی شادكامی بر اضطراب، پيشرفت تحصيلی و ارتباط والد فرزندی در دانشآموزان دختر |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 10 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 54-41 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اضطراب شادکامی پیشرفت تحصیلی رابطه والد فرزند |
چکیده |
دانش آموزان نوجوان در دوره ای قرار دارند که يكي از تكاليف مهم کمك به انسجام شخصيت، بهبود روابط، رشد، پيشرفت شخصي و تحصيلي و کاهش ناملايمات در آنها مي باشد. تحقيق حاضر با هدف سنجش اثربخشي شادکامي و مثبت انديشي بر اضطراب، پيشرفت تحصيلي و ارتباط والد فرزندی در نوجوانان دختر انجام شده است. روش اين پژوهش شبه آزمايشي، با پيش آزمون، پسآزمون با گروه کنترل، و جامعه آماری متشكل از دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي بود که پس از اجرای آزمون اضطراب، 06 نفر از آنهايي که اضطراب بالايي داشتند، انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه 06 نفری آزمايش و گواه جايگزين شدند. سپس گروه آزمايش در 9 جلسۀ مداخله به روش شادکامي فوردايس شرکت کردند. در پايان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ اضطراب حالت صفت اسپيلبرگر و پيوند والديني بود. برای تحليل داده ها از روش تحليل کوواريانس استفاده شد. نتايج نشان داد که مداخله به روش شادکامي و\r\nمثبت انديشي، بر مؤلفه های اضطراب آشكار، اضطراب پنهان و پيشرفت تحصيلي تأثير داشته است. همچنين آموزش شادکامي بر ارتباط والد فرزند مادر مؤثر بوده، ولي بر رابطۀ والد فرزندی پدران اثری نداشته است. با توجه به اينكه شادکامي به سادگي در زندگي قابل استفاده است به عنوان يك روش مناسب و اثربخش در کاهش اضطراب و افزايش\r\nپيشرفت تحصيلي معرفي مي شود که ممكن است موجب بهبود روابط والد فرزندی نيز بشود. |
کد مقاله | 19749 |
تعداد بازدید | 589 |
|