• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه مدل پنج عاملي شخصيت و عاطفه منفي با تعارض كار خانواده در معلمان
تعداد صفحات 17
نویسنده حسن رضایی جمالویی - جعفر حسنی - الهام آقایی - مهدی طاهری
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی پیاپی 20
تاریخ انتشار پائیز - 1392
محدوده صفحات 39-23
زبان فارسی
کلید واژه تعارض کار خانواده  معلم  پنج عامل شخصیت  عواطف منفی  
چکیده تعارض کار ـ خانواده تحت عنوان ناسازگاری دوطرفه بین تقاضاهای نقش کاری و خانوادگی توصیف می‌شود که می‌تواند برای افراد، خانواده‌ها و سازمان‌ها آثار زیانبار و نامناسبی بر جای گذارد و با طیف وسیعی از پیامد‌های منفی همراه است؛ لذا هدف از این پژوهش بررسی رابطه مدل پنج عاملی شخصیت و عاطفه منفی با تعارض کار ـ خانواده در معلمان بود. آزمودنی‌های پژوهش شامل 200 معلم زن بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی از میان معلمان زن شاغل در آموزش و پرورش شهرستان نجف‌آباد در سال تحصیلی 92ـ1391 انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس تعارض کار ـ خانواده کارلسون و همکاران، پرسشنامه شخصیتی نئو و مقیاس عاطفه منفی واتسون و همکاران استفاده شد. داده‌های پژوهش با روش‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تعارض کار ـ خانواده با عاطفه منفی (r = 0/33) و روان‌رنجوری (r = 0/25) رابطه مثبت و معنی‌دار و با برونگرایی (r = -0/21) رابطه منفی و معنی‌داری دارد (p < 0/05)؛ این در حالی است که بین توافق‌پذیری، تجربه‌پذیری و جودان با تعارض کار ـ خانواده رابطه‌ای مشاهده نشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد حدود 32 درصد از واریانس تعارض کار ـ خانواده توسط عاطفه منفی، روان‌رنجوری و توافق‌پذیری تبیین می‌شود. این یافته‌ها نشان می‌دهد افزایش سطح روان‌رنجوری و عاطفه منفی و کاهش سطح برونگرایی سبب افزایش تعارض بین نقش‌های کاری و خانوادگی در معلمان می‌شود. لذا پیشنهاد می‌شود معلمان ضمن آشنایی با روند مدیریت علمی آن، از طرف خانواده و آموزش و پرورش نیز مورد حمایت همه‌جانبه قرار گیرند تا به تنظیم برنامه‌های کاری و خانوادگی خود با حداقل تداخل ممکن، اقدام کنند.

کد مقاله 19748
تعداد بازدید 587

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397