عنوان | رابطه مدل پنج عاملي شخصيت و عاطفه منفي با تعارض كار خانواده در معلمان |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1392 |
محدوده صفحات | 39-23 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تعارض کار خانواده معلم پنج عامل شخصیت عواطف منفی |
چکیده |
تعارض کار ـ خانواده تحت عنوان ناسازگاری دوطرفه بین تقاضاهای نقش کاری و خانوادگی توصیف میشود که میتواند برای افراد، خانوادهها و سازمانها آثار زیانبار و نامناسبی بر جای گذارد و با طیف وسیعی از پیامدهای منفی همراه است؛ لذا هدف از این پژوهش بررسی رابطه مدل پنج عاملی شخصیت و عاطفه منفی با تعارض کار ـ خانواده در معلمان بود. آزمودنیهای پژوهش شامل 200 معلم زن بودند که به روش نمونهگیری تصادفی از میان معلمان زن شاغل در آموزش و پرورش شهرستان نجفآباد در سال تحصیلی 92ـ1391 انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تعارض کار ـ خانواده کارلسون و همکاران، پرسشنامه شخصیتی نئو و مقیاس عاطفه منفی واتسون و همکاران استفاده شد. دادههای پژوهش با روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تعارض کار ـ خانواده با عاطفه منفی (r = 0/33) و روانرنجوری (r = 0/25) رابطه مثبت و معنیدار و با برونگرایی (r = -0/21) رابطه منفی و معنیداری دارد (p < 0/05)؛ این در حالی است که بین توافقپذیری، تجربهپذیری و جودان با تعارض کار ـ خانواده رابطهای مشاهده نشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد حدود 32 درصد از واریانس تعارض کار ـ خانواده توسط عاطفه منفی، روانرنجوری و توافقپذیری تبیین میشود. این یافتهها نشان میدهد افزایش سطح روانرنجوری و عاطفه منفی و کاهش سطح برونگرایی سبب افزایش تعارض بین نقشهای کاری و خانوادگی در معلمان میشود. لذا پیشنهاد میشود معلمان ضمن آشنایی با روند مدیریت علمی آن، از طرف خانواده و آموزش و پرورش نیز مورد حمایت همهجانبه قرار گیرند تا به تنظیم برنامههای کاری و خانوادگی خود با حداقل تداخل ممکن، اقدام کنند. |
کد مقاله | 19748 |
تعداد بازدید | 618 |
|