عنوان | رابطه معنويت والدگری با كيفيت ارتباط در خانواده و سرسختی روانشناختی دانشآموزان: تعيين نقش واسطهای كيفيت ارتباط |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش سال 10 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1392 |
محدوده صفحات | 21-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سرسختی روانشناختی دانشآموزان معنویت والدگری کیفیت ارتباط خانواده |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر مطالعه رابطة معنویت والدگری با کیفیت ارتباط در بین خانواده و سرسختی روانشناختی دانشآموزان است. جامعه آماری آن دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان زنجان و والدین آنان در سال تحصیلی 89ـ90 بودند که از میان آنها 213 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. آزمودنیها به سه پرسشنامه تقدس والدگری، مقیاس ارتباط در خانواده و سرسختی روانشناسی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین معنویت والدگری با کیفیت ارتباط در خانواده و سرسختی روانشناختی دانشآموزان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (p < 0/01). همچنین، نتایج بیانگر آن بود که متغیر کیفیت ارتباط در خانواده توانسته است واریانس قابل توجهی از سرسختی روانشناختی دانشآموزان را تبیین کند (22 درصد)؛ چنانکه میزان بالای معنویت والدین، کیفیت بهتر ارتباط خانواده و در نتیجه سرسختی روانشناختی بیشتری را در نوجوانان در پی داشت. |
کد مقاله | 19747 |
تعداد بازدید | 571 |
|