عنوان | مدليابی اهداف پيشرفت چهارگانه در نوجوانان بر مبنای پديدآورندگی، راكدماندگی و سبکهای فرزندپروری والد سرپرست خانواده |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 10 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار | بهار - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 67-45 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سبک فرزندپروری جهتگیری اهداف پیشرفت پدیدآورندگی راکدماندگی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط درونی متغیرهای پدیدآورندگی، راکدماندگی و نقش میانجی سبکهای فرزندپروری در زمینه جهتگیری چهارگانه هدف پیشرفت، به منظور ارائه مدلهای چهارگانهای براساس اهداف پیشرفت، صورت پذیرفته است. نمونه پژوهش شامل 370 دانشآموز دختر از مدارس دولتی مقطع متوسطه نواحی چهارگانه محدوده شهری قم و والد سرپرست آنها در دامنه سنی 60ـ40، با حداقل تحصیلات دیپلم و شاغل است که براساس نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای پدیدآورندگی، راکدماندگی، سبکهای فرزندپروری (مربوط به والد) و جهتگیری چهارگانه هدف پیشرفت (مربوط به دانشآموز) است. تحلیل دادهها براساس تحلیل مسیر، در نهایت منجر به طراحی چهار مدل برای چهار متغیر وابسته جهتگیری هدف پیشرفت (اهداف پیشرفت تسلطی، عملکردی گرایشی، عملکردی اجتنابی، بلاتکلیفی) شد. مدل اول براساس متغیر وابسته نهایی هدف پیشرفت تسلطی، حاکی از تأثیر مستقیم و غیرمستقیم پدیدآورندگی بر هدف پیشرفت تسلطی و تأثیر مستقیم سبک سهلگیرانه و تأثیر غیرمستقیم راکدماندگی بر هدف عملکردی گرایشی و تأثیر مستقیم سبک مقتدرانه و تأثیر غیرمستقیم راکدماندگی بر جهتگیری بلاتکلیفی است (ضریب تعیین مدل: 0/44). مدل چهارم براساس متغیر وابسته نهایی هدف عملکردی اجتنابی، حاکی از تأثیر مستقیم سبک مستبدانه بر هدف عملکردی اجتنابی و تأثیرغیرمستقیم راکدماندگی بر هدف عملکردی اجتنابی است (ضریب تعیین مدل: 0/40). |
کد مقاله | 19742 |
تعداد بازدید | 519 |
|