عنوان | نگاهی فرهنگی به نقش خانواده در تعميق آموزشهای هنری |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 10 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار | بهار - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 44-23 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سرمایههای فرهنگی کیفیت آموزش خانواده آموزش هنر هنرآموز |
چکیده |
یکی از مهمترین اهدافی که خانواده ها و اولیای مدرسه در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان در نظر میگیرند، کشف و پرورش خلاقیت آنهاست، زیرا خلاقیت نقشی کلیدی در توسعه انسانی دارد. پیشرفت و پرورش خلاقیت نیازمند فراهم کردن امکان و انگیزه است و خانه و مدرسه در تمهید این فرآیند نقشی اساسی دارند. خانواده نخستین نهادی است که فرد در آن عضویت دارد و به طور خودآگاه و ناخودآگاه یا با الگو برداری از اعضای خانواده آموزش می پذیرد. این آموزش به چه میزان بر جامعه پذیری و فرآیندهای مشابه تأثیر گذار است و در چه سنینی خانواده می تواند در آموزش هدفمند هنر مؤثرتر باشد؟ اینها سؤالاتی هستند که پاسخ به آنها علاوه بر تأثیرگذاری در آموزش فرد و جمع، مسیری نو را برای پژوهش در زمینه کارکرد آموزشی خانواده میگشاید. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش خانواده در زمینه تعمیق آموزش هنر برای دانش آموزان است. در این مقاله، با روشهای کمی کیفی و با استفاده از نظریة فضا و مکان اجتماعی پتریوم سوروکین به مطالعة فرآیند مزبور پرداخته شده است. نمونة مورد مطالعة این پژوهش، هنرجویان شهر تهران هستند که در هنرستانها و سایر مراکز آموزشی وابسته یا پیوسته شهر تهران به هنرآموزی مشغولاند. آموزش این هنرآموزان به صورت فردی و خانوادگی، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که میان خانواده و آموزش هنری دانش آموزان، همبستگی مثبت و آشکاری وجود دارد، اما مؤلفه های متغیر بررسی شده تفاوت معنا دار این اثر را نیز آشکار می نمایند. |
کد مقاله | 19741 |
تعداد بازدید | 479 |
|