عنوان | بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری والدين با پيشرفت تحصيلی و اختلال رفتاری دانشآموزان دوره ابتدايی |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش سال 10 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار | بهار - 1392 |
محدوده صفحات | 22-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | والدین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان اختلالات رفتاری سبک فرزندپروری |
چکیده |
اين پژوهش با هدف بررسی رابطة شیوههای فرزندپروری با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری در مدارس ابتدايی شهرستان خور و بیابانک انجام شد. روش پژوهش، مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری اين پژوهش دانش آموزان پايههای چهارم و پنجم مدارس ابتدايی شهرستان خور و بیابانک )شهرهای خور و جندق و فرخی( بودند كه\r\nاز اين جامعه 531 دانش آموز به عنوان نمونه و با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سبكهای فرزندپروری بامريند و وضعیت تحصیلی آنان در مدرسه )معدل( به منزلة شاخص پیشرفت تحصیلی و گزارش معلمان آنان به منزلة اختلال رفتاری استفاده شد. داده ها به كمک روشهای آماری همبستگی\r\nپیرسون و اسپیرمن تحلیل شدند. نتايج پژوهش نشان داد سبک فرزندپروری مقتدرانه با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار و سبكهای فرزندپروری سهل گیر و مستبدانه با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارد. همچنین نتايج تحلیل دادههای مربوط به اختلال رفتاری و سبک فرزندپروری نشان داد كه شیوة مقتدرانه با كاهش اختلال رفتاری\r\nرابطه دارد. يعنی دانش آموزانی كه شیوة فرزند پروری والدين آنان مقتدرانه بوده است، كمتر دارای اختلال رفتاری بوده اند. بر اساس يافته های پژوهش مبنی بر اينكه شیوه تربیتی والدين با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری دانشآموزان رابطه دارد، آموزش والدين درباره شیوه های فرزند پروری، میتواند به افزايش پیشرفت تحصیلی و كاهش اختلال\r\nرفتاری دانشآموزان ياری رساند. |
کد مقاله | 19740 |
تعداد بازدید | 488 |
|