عنوان | رابطه شيوه فرزندپروري و عزت نفس با سلامت رواني دانشآموزان |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 9 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 88-71 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری دانشآموزان عزت نفس دانشآموزان دبیرستانی سلامت روانی سبک فرزندپروری |
چکیده |
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری و عزت نفس با سلامت روانی دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران تشکیل میدهد. 400 نفر (200 دختر و 200 پسر) از دانشآموزان و والدین آنها از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای اقتدار والدین، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و سلامت عمومی گلدبرگ را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که میان دو متغیر عزت نفس و شیوهفرزندپروری اقتدار منطقی والدین از نظر آماری رابطه معناردار وجود دارد و هر دو متغیر دارای واریانس مشترک قابل توجهی هستند و شیوهفرزندپروری اقتدار منطقی، سبب افزایش عزت نفس نوجوانان میشود. نتایج ضریب همبستگی همچنین نشان داد که میان دو متغیر شیوه فرزندپروری اقتدار منطقی و سلامت روانی دانشآموزان از لحاظ آماری رابطه معنادار وجود دارد. همچنین میان شیوههای فرزندپروری و عزت نفس رابطه معنادار وجود دارد. میان شیوه فرزندپروری و سلامت روانی نیز رابطه معنادار به دست آمده است و میتوان سلامت روانی را از روی شیوههای فرزندپروری پیشبینی کرد. |
کد مقاله | 19738 |
تعداد بازدید | 568 |
|