عنوان | مقايسه خودكارآمدی دانشآموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1391 |
محدوده صفحات | 70-59 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خانواده کثرتگرا خودکارآمدی الگوی ارتباطی خانواده خانواده توافق کننده خانواده محافظت کننده خانواده بیقید |
چکیده |
هدف این پژوهش مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده در شهر پارس آباد بود. روش پژوهش پس رویدادی و از نوع علی مقایسه ای است و از میان جامعة آماری 061 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه گزینش شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر استفاده شد. داده ها از طریق آزمونهای تحلیل واریانس یک راهه، آزمون تعقیبی شفه و ضریب اتا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشانگر آن بود که خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده متفاوت است و فرزندان خانواده های کثرت گرا و توافق کننده از خودکارآمدی بالا و فرزندان خانواده های محافظت کننده و بی قید از خودکارآمدی پایین برخوردارند. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود که به منظور تقویت خودکارآمدی فرزندان، والدین زمینه های لازم را برای تعاملات باز و سر گشاده در خانواده فراهم کنند و ضمن تشویق فرزندان به اظهار نظر و مشارکت در تعاملات خانواده آنها را متوجه کنند که نظرات و عقایدیشان ارزشمند است و در تصمیم گیریهای خانواده به کارگرفته می شوند. |
کد مقاله | 19736 |
تعداد بازدید | 556 |
|