عنوان | اثربخشی آموزش تابآوری بر بهزيستی روانشناختی دختران خیابانی دارای اختلالهای برونیسازیشده |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 11 پیاپی 41 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1393 |
محدوده صفحات | 54-43 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کودکان خیابانی بهزیستی روانشناختی اختلالات برونی سازی شده آموزش تابآوری |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تابآوري بر بهزيستي روانشناختی دختران خیابانی واجد اختلالهای برونی¬سازیشده بود. در این مطالعه شبهتجربي، از جامعه آماری دختران 12 تا 16 ساله عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان شهر تهران، 94 نفر به مقیاس خودگزارشدهي آشنباخ و رسکورلا (2001) پاسخ دادند. 30 نفر با نمره 63 و بالاتر به صورت تصادفي انتخاب شدند و به تعداد مساوی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش در 15 جلسه آموزش تابآوری شرکت کردند. پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (ریف و کیز، 1995) قبل و بعد از جلسات آموزشی توسط دختران تکمیل شد. نتايج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان دادند در تمامی مؤلفههای بهزیستی روانشناختی به استثناي استقلال عمل، نمرههای دختران گروه آزمایش بالاتر از گروه گواه بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت برنامه آموزش تابآوری موجب افزایش بهزیستی روانشناختی دختران خیابانی دارای اختلالهای برونی¬سازی شده میشود. |
کد مقاله | 19713 |
تعداد بازدید | 404 |
|