عنوان
|
بررسي و تحليل اثرگذاري سريالهاي شبكههاي ماهوارهاي فارسي زبان بر خانواده (نمونه موردی: سریالهای «ویکتوریا» از شبکه Farsi1 و «به نام عشق» از شبکه Pmc Family) |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
علی نهاوندی - مهدی رشکیانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه رسانه و خانواده - مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما - علمی تخصّصی سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1390 |
درجه علمی
|
ندارد |
محدوده صفحات
|
93-74 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اثربخشی فرهنگ خانواده سریال ویکتوریا شبکههای ماهوارهای شبکه فارسی وان تحلیل محتوا سریالهای ماهوارهای جنگ نرم شبکه پی. ام. سی. سریال به نام عشق
|
چکیده
|
در كشور ما سريالها به عنوان يكي از گونههاي محبوب تلويزيوني، بينندگان زيادي را فارغ از زمينههاي فرهنگي و قومي به خود جلب كرده و در سالهاي اخير، تعداد اين مخاطبان به صورت قابل توجهي رو به افزايش گذاشته است. تا پيش از ظهور شبكههاي جديد ماهوارهاي با بودجههاي چندميليون دلاري، شايد موضوع جذب شدن مخاطبان علاقهمند به ژانر فيلم و سريال به اينگونه شبكهها نگراني چنداني براي سياستگذاران فرهنگي ايران اسلامي و جامعه دينمدار و ارزشي ايران اسلامي نداشت؛ چراكه برنامههاي اين شبكهها از نظر كيفي نيز در سطح پاييني قرار داشتند. حضور شبكههايي با مالكيتهاي جهانگستر و وابسته به شبكههاي كلان دنياي استعمار با بودجههاي هنگفت و فعاليت هدفمند آنها در دنياي رسانهاي سبب شد تا اين شبكهها به رقيبي تا حدّي جدي براي توليدات رسانهاي تبديل شوند. مسئله مهم در اين بين، ذكر اين نكته است كه بسياري از برنامههاي اين شبكهها با موازين فرهنگي، اخلاقي و ديني مردم و جامعه اخلاقمدار ما سازگار نيست. به ديگر سخن، اين خطر وجود دارد كه اين قبيل برنامهها در درازمدت، اثرهاي جبرانناپذيري در نوع تفكر، فرهنگ و نگاه اجتماعي جامعه ايراني برجاي بگذارند.\r\nشبكه فارسي 1، يكي از شبكههاي سرگرميسازي است كه با وجود مدتزمان كم تأسيس (ميانه مرداد 1388) با شناختي كه از علاقه شديد ايرانيان به سريال دارد، با پخش روزانه چندين سريال كه بيشتر بر حوزه خانواده تمركز دارند، راه خود را به خانههاي بسياري از ايرانيان باز كرده است. پخش فيلمها و سريالهاي مختلف از امريكاي جنوبي، آسياي شرقي و هاليوودي1 با دوبله فارسي از اين شبكه در حالي صورت ميگيرد كه از چندي پيش، شبكه فارسي زبان Pmc نيز كه در دو حوزه خانواده2 و موسيقي3 به فعاليت رسانهاي مشغول است؛ در راستاي طرحريزي جنگ نرم در جبهه فرهنگي، پخش سريالهاي مختلف را با همان سبك و سياق شبكه «فارسي 1» آغاز كرده و سياست جذب مخاطب از طريق پخش سريال را در پيش گرفته است.\r\nبا توجه به اين نكات، مقاله حاضر به بررسي و تحليل اثرگذاري سريالهاي شبكههاي ماهوارهاي فارسي زبان در حوزه خانواده پرداخته و با انتخاب مهمترين سريالهاي اين دو شبكه (به عنوان نمونه آماري تحقيق)، اين موضوع را بررسي كرده است. نتايج مقاله پژوهشي حاضر با نگاهي به موضوعات سريالهاي شبكه فارسي 1 و Pmc نشان ميدهد بسياري از مؤلفههاي تشويق خانوادههاي ايراني در راستاي جنگ نرم فرهنگي در اين سريالها رعايت شده است. بررسي محتوايي اين دو شبكه به صورت علمي و تحليلي نشاندهنده آن است كه مهمترين مؤلفههاي جنگ نرم در سريالهاي اين دو شبكه عبارت است از: ارتباط با خانمهاي خانهدار، پرداختن به موضوعات درون خانوادهاي و زنانه، برجستهسازي4 مسائل جنسي، استفاده از وله5هاي خاص، برجسته سازي تم6 «خيانت»، انتخاب تعمدي و هدفمند برنامهها در «ساعتهاي پيك»7 (پربيننده)، برنامهريزي هدفمند براي جذب مخاطبان منفعل و مقيد به اصول اخلاقي.
|