عنوان | مطالعه جامعهشناختی رعایت هنجار اخلاقی صداقت در جوانان با تأکید بر روشهای تربیتی خانواده و مدرسه |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مسائل اجتماعی ایران (دانشکده ادبیات و علوم انسانی سابق) - دانشگاه خوارزمی - علمی پژوهشی سال 4 شماره 2 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1392 |
محدوده صفحات | 179-155 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | عدالت اجتماعی صداقت عام گرا صداقت خاصگرا هنجار انصاف مورد پژوهشی |
چکیده |
پژوهش حاضر براساس نقش محوری هنجار صداقت در نظم اجتماعی طراحی شده است. دیدگاه اصلی این تحقیق نظریة نظم اجتماعی است. روش مطالعه موردپژوهی چندگانه و گزارشها برمبنای پیمایش درونموردی است. در این تحقیق صداقت به چهار بُعد اصلی تقسیم شده است. سه بُعدِ آن، صبغة محتوایی داشته است و بُعد چهارم صداقت، که عامگراست، دامنة بهکارگیری هنجار صداقت را کانون توجه قرار داده است. نتایج تحلیل دوبهدو و چندمتغیری گمانههای تحقیق را تأیید میکنند. معادلات رگرسیون چندگامه نشان میدهند که در سطح خانواده، متغیرهای تعهد، احساس تعلق، و وسعت اعتماد خانواده بر تقویت رعایت هنجار صداقت در جوانان نمونة تحقیق مؤثر هستند. در سطح مدرسه، تقویت هویت دانشآموزی، کاهش خشونت مدرسهای، عدم فشار به علت کسب نمرة کم، و رعایت هنجار انصاف در مدرسه برای تقویت تمایل به رعایت هنجار صداقت بسیار اساسیاند. درنهایت در سطح جامعه، معادلات رگرسیون نشان میدهند که احساس عدالت اجتماعی و رعایت هنجار صداقت در جامعه متغیرهای کلیدی پرورش هنجار صداقت در جوانان هستند. |
کد مقاله | 19700 |
تعداد بازدید | 411 |
|