عنوان
|
مقایسه شیوههای فرزندپروری والدین و شاخصهای هیجانی نقاشی آدمک در کودکان با و بدون نارسایی توجه بیش فعالی |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
پریسا تجلی - غلامعلی افروز - باقر غباری بناب |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات روانشناختی - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
17-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اختلال بیش فعالی کم توجهی سبک فرزندپروری شاخصهای هیجانی نقاشی آدمک
|
چکیده
|
هدف این پژوهش مقایسه شاخصهای هیجانی نقاشی آدمک گودایناف کودکان با و بدون نارسایی توجه- بیش فعالی و شیوههای فرزندپروری والدین آنان بود. بدین منظور 30 کودک بدون نارسایی توجه- بیش فعالی و 30 کودک با نارسایی توجه- بیش فعالی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات موردنیاز با استفاده از پرسشنامه سبکها و ابعاد فرزندپروری رابینسون (1995) و آزمون نقاشی آدمک گودیناف- هریس (1988) گردآوری شد. داده-های پژوهش با استفاده از آزمون های t مستقل، مجذور خی دو و ضریب همبستگی پیرسون بررسی شدند. نتایج نشان میدهد والدین کودکان دارای نارسایی توجه- بیش فعالی کمتر از والدین کودکان بدون توجه- بیش فعالی از شیوه فرزندپروری مقتدرانه استفاده میکنند و بیشتر شیوه ای فرزندپروری مستبدانه و سهل¬گیرانه را به کار میگیرند. از بین شاخصهای ترسیمی پرخاشگری، فراوانی شاخصهای دست ناقص، سر بزرگ، خطوط شکسته و کل شاخص پرخاشگری واز بین شاخصهای ترسیمی اضطراب هم، شاخصهای آدمک فاقد تنه و اندام زیرین و زبرین، اعضا به صورت ناقص و چسبیده به بدن در کودکان با نارسایی توجه- بیش فعالی بیشتر از کودکان بدون نارسایی توجه- بیش فعالی است. بین شیوههای فرزندپروری والدین کودکان با و بدون نارسایی توجه- بیش فعالی با شاخصهای ترسیمی اضطراب و پرخاشگری رابطهای مشاهده نشد.
|