عنوان
|
اثربخشی آموزش تنشزدايی تدريجی و مهارتهای مقابلهای مسئله محور بر اضطراب و استرس تجربه شده در زنان آسيبديده اجتماعی |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
سوزان امامی پور - فرناز کشاورزی ارشدی - گلزار کاکاوند |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات روانشناختی - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی پیاپی 10 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1390 |
محدوده صفحات
|
10-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اضطراب تنشزدایی تدریجی مهارتهای مقابلهای مساله محور استرس تجربه شده زنان آسیبدیده اجتماعی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش تنش زدایی تدریجی و مهارتهاي مقا بله اي مسئله محور براضطراب و استرس تجربه شده در زنان آسیب دیده اجتماعی بود . طرح پژوهش از نوع شبه تجربی به روش پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل با نمونۀ آماري مشتمل بر 45 آزمودنی بود. 15 نفر گروه آزمایش اول که تحت برنامه آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفته بو دند، 15 نفر گروه آزمایش دوم که تحت برنامه آموزش تنش زدایی قرار گرفته بودند و 15 نفر آخر گروه کنترل که تحت هیچ برنامۀ آموزشی قرار نگرفته بودند با استفاده از پرسشنامۀ استرس ادارك شده کوهن وپرسشنامه اضطراب بک آزمودنیهاي سه گروه در مراحل پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش قرار گرفتند دو گروه آزمایش تحت آموزش هاي مداخله اي قرار گرفتند و به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد ، آموزش گروه آزمایشی اول 6جلسه (به مدت 2 ساعت در هر جلسه ) وآموزش گروه آزمایشی دوم 9جلسه (به مدت 1/30 ساعت در هر جلسه ) بود. تحلیل آماري داده ها نشان می دهد آموزش مهارتهاي مقابله ای مسئله محور وتنش زدایی در کاهش اضطراب و استرس تجربه شده در زنان آسیب دیده اجتماعی مؤثر است.
|