عنوان | بررسی نقش سبکهای فرزندپروری ادراک شده در جهتگيری هدف پيشرفت دانش آموزان |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 8 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار | بهار - 1392 |
محدوده صفحات | 52-39 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | انگیزش پیشرفت سبک فرزندپروری جهتگیری اهداف پیشرفت |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسي ميزان پيش بيني جهت گيري هدف پيشرفت دانش آموزان، شامل اهداف تسلط-گرايش، تسلط-اجتناب، عملکرد-گرايش، عملکرد-اجتناب؛ توسط سبک هاي فرزند پروري است. نمونه پژوهش شامل 609 دانش آموز دختر (308 نفر) و پسر (301 نفر) مدارس راهنمايي شهرستان دزفول بودند. براي سنجش جهت گيري هدف از پرسشنامه اهداف پيشرفت اليوت و مک-گريگور (2001) و براي سنجش سبک هاي فرزند پروري از پرسشنامه مرجع فرزند پروري (بوري، 1992) استفاده شد. روايي ابزارها از طريق روش تحليل عاملي تاييدي و پايايي آنها به روش آلفاي کرونباخ تعيين شد. نتايج بيانگر روايي و پايايي مطلوب پرسشنامه ها بودند. با استفاده از تحليل رگرسيون چندگانه به روش همزمان، ميزان پيش بيني هر يک از جهت گيري هدف فرزندان توسط سبک هاي فرزند پروري بررسي شد. يافته ها نشان دادند که سبک مقتدر پيش بيني کننده مثبت اهداف تسلط-گرايش، و عملکرد-گرايش بود. هم چنين، سبک سلطه جو جهت گيري عملکرد-اجتناب را پيش بيني کرد. |
کد مقاله | 19616 |
تعداد بازدید | 479 |
|