عنوان | اثربخشی برنامه آموزش مادران در ميزان زورگويی دانشآموزان پايه پنجم ابتدايی |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 7 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1391 |
محدوده صفحات | 143-131 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش مادران زورگویی |
چکیده |
هدف پژوهش اثربخشي برنامه آموزش مادران در کاهش زورگويي دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي بود. نوع پژوهش آزمايشي از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري دانش آموزان پسر پايه پنجم ابتدايي شهرستان ابرکوه که در سال تحصيلي 1389-1388 مشغول به تحصيل بودند. به منظور اجراي پژوهش پس از انجام جامعه سنجي و اجراي پرسشنامه روابط با همگنان (که بخشي از آن زورگويي کودکان را اندازه گيري مي نمايد)، 20 نفر از کودکاني که بر اساس تحليل نتايج جامعه سنجي و نمرات کسب شده در پرسشنامه روابط با همگنان، به عنوان زورگو طبقه بندي شده بودند به صورت تصادفي در دو گروه 10 نفري آزمايش و کنترل جايگزين شدند. مادران گروه آزمايش به مدت 9 جلسه (در هر هفته يک جلسه) در برنامه آموزشي کاهش زورگويي قرار گرفتند، ولي گروه کنترل هيچگونه آموزشي دريافت نکرد. آزمودني ها پس از 45 روز، مورد بررسي مجدد قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماري SPSS16 و با استفاده از شاخص هاي توصيفي و آزمون تحليل کواريانس چند متغيري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج تفاوت معني داري (0.001 > p) را در مرحله پس آزمون بين گروه آزمايش و کنترل نشان داد. نتايج در مرحله پيگيري نيز تفاوت معني داري (0.001 > p) را بين گروه آزمايش و کنترل نشان داد. با توجه به وجود تفاوت معني دار بين گروه هاي آزمايش و کنترل در پس آزمون و در دوره پيگيري مي توان گفت که برنامه آموزش والدين، به عنوان يک روش آموزشي موثر براي کاهش زورگويي در کودکان زورگو، قابليت استفاده دارد. نتايج بر اساس بنيادهاي نظري مورد تبيين قرار گرفته اند. |
کد مقاله | 19612 |
تعداد بازدید | 463 |
|