عنوان | اثربخشي آموزش «تفكيك خويشتن» بر مبناي نظريه بوون بر كاهش ميزان اضطراب و افزايش اعتماد به نفس دانشآموزان دبيرستاني خانوادههاي طلاق |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 7 شماره 22 |
تاریخ انتشار | بهار - 1391 |
محدوده صفحات | 72-63 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اضطراب فرزندان خانوادههای طلاق خودمتمایزسازی |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي آموزش تفکيک خويشتن يا خودمتمايزسازي بر کاهش ميزان اضطراب و افزايش اعتماد به نفس دانش آموزان پسر خانواده هاي طلاق بود. جامعه آماري اين پژوهش را دانش آموزان پسر خانواده هاي طلاق در مقطع دبيرستان و در منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران تشکيل مي دادند. به اين ترتيب که از بين دبيرستان هاي منطقه 2 استان تهران، يک مدرسه به تصادف انتخاب شد و سپس فهرستي از اسامي دانش آموزان پسر خانواده هاي طلاق را ليست گرديد. و 20 دانش آموز به صورت تصادفي ساده انتخاب شده و به طور تصادفي در دو گروه (10 نفره) آزمايشي و گواه جايگزين شدند و به پرسشنامه اضطراب زانک و پرسشنامه اعتماد به نفس کوپراسميت پاسخ دادند. 10 جلسه آموزشي در گروه آزمايشي اجرا شد. در اين تحقيق از طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده و تجزيه و تحليل داده ها با آزمون کوواريانس صورت گرفت. نتيجه پژوهش نشان داد که آموزش خودمتمايزسازي بر کاهش ميزان اضطراب و افزايش اعتماد به نفس فرزندان خانواده هاي طلاق در سطح p < 0.05 موثر بوده است. |
کد مقاله | 19604 |
تعداد بازدید | 491 |
|