عنوان | بررسی رابطه الگوهای ارتباطی والدين با سازگاری اجتماعی كودكان پيشدبستانی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای روانشناسی اجتماعی (مصوب وزارت علوم) سال 4 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1393 |
محدوده صفحات | 76-67 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ارتباط سازنده متقابل ارتباط اجتنابی متقابل سازگاری اجتماعی الگوی ارتباطی کنارهگیری توقعات |
چکیده |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه الگوهاي ارتباطي والدين با سازگاري اجتماعي كودكان پيش دبستاني بود. \r\nروش: پژوهش حاضر از نوع همبستگي و نمونه آن شامل 99 دانش آموز در حال تحصيل در مقطع پيش دبستاني بود كه به صورت تصادفي خوشه اي چند مرحله اي از بين مدارس يزد انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه الگوهاي ارتباطي و پرسشنامه رفتار سازشي دانش آموزان استفاده شد. \r\nيافته ها: نتايج حاكي از آن بود كه الگوي ارتباطي سازنده متقابل با سازگاري اجتماعي رابطه مثبت معني دار و الگوهاي ارتباطي توقع/ كناره گيري و اجتنابي متقابل با سازگاري اجتماعي رابطه منفي معني دار دارند. نتايج تحليل رگرسيون نشان داد كه الگوهاي سازنده متقابل، كناره گيري زن/ توقع مرد و كناره گيري مرد/ توقع زن به طور معني داري قادر به پيش بيني سازگاري اجتماعي در كودكان مي باشند. \r\nنتيجه گيري: با توجه به نتايج پژوهش با آموزش الگوي ارتباطي سازنده متقابل در والدين مي توان به افزايش سازگاري اجتماعي كودكان كمك كرد. |
کد مقاله | 19595 |
تعداد بازدید | 473 |
|