عنوان | رابطه ادراك شيوههاي فرزندپروري و اضطراب صفت پدر و مادر با اضطراب جوانان |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | آموزش و ارزشيابي (علوم تربیتی) - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز - علمی پژوهشی سال 7 شماره 25 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
محدوده صفحات | 85-75 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سبکهای فرزندپروری ادراک شده اضطراب صفت اضطراب فرزندان اضطراب والدین |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه اضطراب صفت پدر و مادر و ادراک فرزندان از شيوه هاي فرزندپروري والدين شان با اضطراب فرزندان بود. اين پژوهش از نوع مطالعات همبستگي است. بدين منظور 100 نفر از دانشجويان بومي دانشگاه آزاد اسلامي و دولتي تبريز (50 دختر و 50 پسر) و والدين آن ها به روش نمونه گيري داوطلبانه انتخاب شد. به اين دليل از دانشجويان بومي استفاده شد که والدين شان بتوانند پرسشنامه ها را تکميل کنند. براي اندازه گيري اضطراب والدين و فرزندان از سياهه اضطراب صفت حالت (STAI؛ اسپيلبرگر، گورساچ و لاشن، 1970) و براي سنجش ادراک فرزندان از شيوه هاي فرزندپروري والدين از سياهه گزارش فرزندان از رفتارفرزندپروري (CRPBI؛ شيفر، 1965) استفاده شد. داده ها با روش همبستگي و رگرسيون چندگانه تحليل شد. نتايج نشان دادند که بين اضطراب والدين و اضطراب فرزندان رابطه مثبت معني داري وجود دارد. همچنين رابطه بين ادراک شيوه هاي فرزندپروري و اضطراب فرزندان معني دار بود. به نحوي که بين ادراک پذيرش و ادراک کنترل بيش از حد والدين با اضطراب فرزندان، به ترتيب، رابطه منفي و مثبت وجود داشت. براساس اين نتايج مي توان گفت که اضطراب بالاي والدين و برداشت فرزندان از روش هاي فرزندپروري آن ها، نقش مهمي در اضطراب فرزندان دارد. بنابراين، مي توان با آموزش صحيح فرزندپروري به والدين و کاهش اضطراب آنها، از ميزان اضطراب فرزندان و آثار مخرب آن کاست. |
کد مقاله | 19583 |
تعداد بازدید | 411 |
|