عنوان
|
عوامل محيطي و اجتماعي مؤثر در ترک تحصيل (بازماندگان از تحصيل) دانشآموزان دختر دبيرستانهاي شهرستان مياندوآب در سال تحصيلي 90-89 |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
علی نقی اقدسی - افسانه زینالفام |
مشخصات نشریه
|
آموزش و ارزشيابي (علوم تربیتی) - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز - علمی پژوهشی شماره 17 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1391 |
محدوده صفحات
|
130-113 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر عوامل اجتماعی عوامل محیطی ترک تحصیل
|
چکیده
|
اين پژوهش با هدف بررسي عوامل محيطي و اجتماعي موثر در ترک تحصيل دانش آموزان دختر دبيرستان هاي شهرستان مياندوآب انجام شد. جامعه آماري اين تحقيق دو گروه دختران ترک تحصيل نکرده و ترک تحصيل کرده در سال تحصيلي 90-89 در سه پايه متوسطه شهرستان مياندوآب هستند که تعداد دختران ترک تحصيل نکرده 4085 نفر و تعداد دختران ترک تحصيل کرده 604 بود که به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي و حجم نمونه بر اساس فرمول تعيين حجم نمونه کوکران انجام پذيرفت و از هر دو گروه به تعداد 234 نفر ترک تحصيل و به همين تعداد نيز دانش آموز عادي (مشغول به تحصيل) که مجموعا 468 نفر بود به عنوان نمونه تصادفا گزينش گرديد. روش تحقيق حاضر علي - مقايسه اي بوده و براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است براي تعيين ميزان تاثير ميزان متغيرها در فرضيه ها دو گروه از دختران (مشغول به تحصيل و بازماندگان از تحصيل) مقايسه گرديدند و اطلاعات به دست آمده از طريق آمار توصيفي و استنباطي (آزمون (t مورد بررسي قرار گرفت و نتايج تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که عوامل محيطي، خانوادگي، اقتصادي، عوامل مربوط به مدرسه ترک تحصيل، گروه همسالان بين دانش آموزان عادي و بازمانده از تحصيل متفاوت است و اين تفاوت از لحاظ آماري معنادار است يعني عوامل ذکر شده بيشترين نقش را در ترک تحصيل دختران داشته است و همچنين اختلاف ميانگين ترک تحصيل دانش آموزان بر اساس محيط زندگي (محيط روستايي و شهري) برابر 1.28 است که نشانگر ترک تحصيل بيشتر دانش آموزان در محيط روستايي به محيط شهري مي باشد ولي اين اختلاف از لحاظ آماري معني دار نمي باشد. يعني محيط زندگي نقش عمده اي در ترک تحصيل دانش آموزان دختر نداشته است.
|