عنوان | ارتباط شيوه تربيتي والدين با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان راهنمايي مدارس شهر ايلخچي |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | آموزش و ارزشيابي (علوم تربیتی) - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز - علمی پژوهشی سال 3 شماره 10 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1389 |
محدوده صفحات | 21-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سبکهای تربیتی |
چکیده |
خانواده اولين پايه گذار شخصيت و ارزش هاي فکري است که نقش مهمي در تعيين سرنوشت و سبک زندگي آينده فرد دارد. در اين ميان حفظ ارتباط مثبت بين والدين و فرزندان باعث انگيزه آنان نسبت به موفقيت تحصيلي مي شود. اين پژوهش مطالعه توصيفي از نوع همبستگي بود. جامعه آماري اين پژوهش کليه دانش آموزان مدارس راهنمايي سال سوم شهر ايلخچي بودند که از اين جامعه دويست نفر دانش آموز (100دختر و 100 پسر) با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه سبک هاي فرزندپروري بامريند و معدل پاياني دانش آموزان در کلاس سوم راهنمايي به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي استفاده شد. داده ها به کمک روش هاي آماري همبستگي پيرسون و رگرسيون تحليل شدند. نتايج پژوهش نشان داد پيشرفت تحصيلي با سبک فرزندپروري مقتدرانه رابطه مثبت معني دار و با سبک هاي فرزندپروري سهل گير و مستبدانه رابطه منفي و معني داري دارد. نهايتا با استفاده از تحليل رگرسيون گام به گام مشخص شد که شيوه تربيتي مقتدرانه پيش بيني کننده قوي براي متغير پيشرفت تحصيلي است. بنابراين از آنجايي که شيوه تربيتي والدين در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان اهميت بسزايي دارد لذا آموزش والدين درباره شيوه هاي تربيتي نوجوانان مي تواند باعث موفقيت تحصيلي آنان در تحصيل شود. |
کد مقاله | 19571 |
تعداد بازدید | 528 |
|