عنوان | بررسی ویژگیهای روانی اجتماعی مرتبط با رفتار کارآفرینی در زنان کارآفرین |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تحلیلی شناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 4 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1392 |
محدوده صفحات | 32-21 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن حمایت اجتماعی شخصیت کارآفرینی تعارض کار خانواده باورهای کلیشهای جنسیتی |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین صفات شخصیت، حمایت اجتماعی، باورهای کلیشهای جنسیتی و تعارض متقابل کار ـ خانواده با رفتار کارآفرینی در زنان کارآفرین بود. \r\nروش: روش پژوهش حاضر از نوع تحلیل همبستگی (تحلیل رگرسیون) بوده و نمونه پژوهش 60 نفر از زنان کارآفرین شهر اراک بودهاند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه کارآفرینی، فرم کوتاه تجدید نظر شده پنج صفت شخصیت (NEO-PI.R)، مقیاس چند بعدی ادارک حمایت اجتماعی زیمت و همکاران (1988)، پرسشنامه کلیشههای جنسیتی و مقیاس باورهای مربوط به زنان بلک و اسنل (1989)، و پرسشنامه تعارض کار ـ خانواده نت مایر (1996) بود.\r\nنتایج: دادههای بهدست آمده از طریق روشهای آماری همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رفتار کارآفرینی با صفت شخصیتی وظیفهشناسی، حمایت اجتماعی و حمایت از جانب دوستان دارای رابطه مثبت و معنادار بود. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون نشان داد که ترکیب متغیرهای پیش بین وظیفهشناسی (B= 0/123) و حمایت از جانب دوستان (B = 0/114)، میتواند پیش بین خوبی برای متغیر رفتار کارآفرینی باشد (F = 57/2 = 9/921 , P = 0/000). این متغیرها 25/8 درصد در پیشبینی رفتار کارآفرینی سهیم بودند (R2= 25/8). |
کد مقاله | 19547 |
تعداد بازدید | 438 |
|