عنوان | بررسی تحول فرهنگ جنسيتی در كتب درسی (مطالعهای تطبيقی پيرامون كتابهای فارسی اول ابتدايی سالهای 1357، 1362 و 1382) |
تعداد صفحات | 31 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم اجتماعی - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی پیاپی 64 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
محدوده صفحات | 103-73 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت جنسیتی کتاب فارسی نظام آموزشی فرهنگ جنسیتی جنسیتی شدن |
چکیده |
طی دهههای اخیر، تغییرات بسیاری در کتب درسی صورت گرفته است. تحقیق حاضر با تمرکز بر سه دوره تغییرات کتاب فارسی ابتدایی، به بررسی تحولات فرهنگ جنسیتی میپردازد. برای این منظور، محتوای آشکار و پنهان کتاب فارسی در سه سال تحصیلی 1357، 1362 و 1382 با رویکردی استقرایی و به روش تحلیل محتوای کیفی، مورد مطالعه قرار گرفت. مقولات مرتبط با سئوالات این تحقیق، به سه تکنیک کدگذاری باز، محوری و گزینشی، استخراج شد. کدهای مربوطه نیز با به کارگیری تکنیک کمی، شمارش شدند. یافتهها نشان از جنسیتی شدنِ فضا، نقشها، تفریحات و ابراز احساسات در هر سه دوره دارند. همچنین جامعهپذیری نقشهای جنسیتی توسط والدین در دو دوره نخست و جنسیتی شدن استقلال کودک تنها در دوره آخر دیده میشود. بررسیها نشان میدهد در سه دوره مورد بررسی، هویتی جنسیتی شده منعکس شده است که البته در دوره آخر این موضوع کمرنگتر شده است. به عبارت دیگر، در برخی موارد، تفاوت بین دو جنسی به میزان اندکی کمتر شده است. |
کد مقاله | 19529 |
تعداد بازدید | 400 |
|