عنوان
|
بازنمایی سیمای زن در داستان معاصر افغانستان با تکیه بر رمان نقره، دختر دریای کابل |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
سرورسا رفیعزاده - محمد تقوی - مریم صالحینیا - علی یوسفی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه نقد ادبی - دانشگاه تربیت مدرس - علمی پژوهشی سال 7 پیاپی 28 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
139-110 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن افغانستان ادبیات داستانی تحلیل انتقادی گفتمان استبداد روابط قدرت ادبیات داستانی افغانستان قادری
|
چکیده
|
رمان نقره، دختر درياي كابل نوشته ي حميرا قادري نويسنده ي مطرح و جوان افغانستان يكي از رمان هاي مهم معاصر افغانستان است كه در آن به مسائل اجتماعي و سياسي از ديدگاه زن و با محوريت زن پرداخته شده است. اين رمان حوادث و وقايع سالهاي پرالتهاب(۱۳۰۸-۱۳۵۷)، را با ديدي متفاوت توصيف مي-كند.\r\nاين مقاله با هدف بررسي جايگاه اجتماعي و نقش زن افغانستاني در داستان نويسي معاصر فارسي اين كشور، به بررسي رمان مذكور به شيوه ي تحليل گفتمان پرداخته و پس از معرفي روش پژوهش و مبناي نظري فركلاف، تحليل متن را در سه مرحله پي گرفته است. نتايج حاصل از واكاوي متن نشان داد كه سراسر رمان عرصه ي تقابل گفتمان هاي سنت و مردسالاري در برابر گفتمان زنانگي(فمينيستي) و گفتمان قدرت در برابر گفتمان روشنفكري است. نگرش نويسنده در بازنمايي وقايع و حوادث داستان جريان هاي فكري جامعه را درباره ي مسايل سياسي و اجتماعي در برهه ي خاصي از دوره ي معاصر به نمايش مي گذارد؛ بدين ترتيب واكاوي مولفه هاي تشكيل دهنده ي رمان به شيوه ي تحليل گفتمان انتقادي، علاوه بر اين كه نگرش نويسنده را در بازنمايي وقايع داستان آشكار مي كند، خواننده را با بخشي از تحولات فكري جامعه ي افغانستان كه در اين داستان نقش آن به زنان داده شده آشنا مي سازد. تاكيد قادري بر يك برهه ي خاص از تاريخ نيز بيان گر گرايش هاي ملي و ضد استبدادي و استعماري وي است كه با توجه به حضور نيروهاي خارجي و دخالت احتمالي و پنهاني آنان هشدار مي دهد و در كنار آن با طرح مسايل اجتماعي و عاطفي زنان، سوگيري آشكار وي را در برابر گفتمان سنتي و مردسالارانه نشان مي دهد.
|