عنوان
|
الگوی ساختاری تأثير سبکهای فرزندپروری و اعتياد به بازی رايانهای بر عملکرد تحصيلی در دانشآموزان پسر |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
بیبی عشرت زمانی - یاسمین عابدینی |
مشخصات نشریه
|
رویکردهای نوین آموزشی (پژوهشهای تربیتی روانشناختی سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 8 شماره 2 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1392 |
محدوده صفحات
|
156-133 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عملکرد تحصیلی اعتیاد به بازیهای رایانهای سبک فرزندپروری پسران نوجوان
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علّی بين سن شروع بازیهای رايانهای، جايگاه اجتماعی- اقتصادی، سبکهای فرزندپروری، اعتياد به بازیهای رايانهای و عملکرد تحصيلی انجام شده است. تعداد 254 نفر از دانشآموزان پسر پايه دوم راهنمايی با استفاده از روش نمونهگيری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامههای سبکهای فرزندپروری (PSI) و اعتياد به بازیهای رايانهای (CGA) از آنيوتاورن (2008) و پرسشنامه محققساخته اطلاعات جمعيتشناختی بود. دادهها با استفاده از روشهای آماری تحليل عامل اکتشافی و تحليل مسير تجزيه و تحليل شدند. يافتهها نشاندهنده معناداری اثر مستقيم سن شروع بازیهای رايانهای و جايگاه اجتماعی اقتصادی دانش آموزان بر دانش قبلی و اعتياد آنان به بازی های رايانهای بود (2 t> و , β=0.25 و , β=0. 58 و β=0.27 ). همچنين، اثر مستقيم سبک فرزندپروری قاطعانه بر دانش قبلی و اعتياد به بازیهای رايانهای معنادار بود (2 t> و β=0.14 و β=0.12 )، اثر مستقيم سبک فرزندپروری سهل انگارانه بر اعتياد به بازیهای رايانهای (2 t> و (β=0.27 و اثر مستقيم سبک فرزندپروری بی توجه بر دانش قبلی دانشآموزان نيز معنادار بود. (2 t> و β=0.28 ). دانش قبلی نيز نقشی واسطهای در ارتباط بين سن شروع بازیهای رايانهای، جايگاه اجتماعی- اقتصادی و سبک فرزندپروری قاطعانه با عملکرد تحصيلی داشت( β=0.81, t=19.37 ). بر اين اساس، میتوان نتيجه گرفت که والدين با سبک فرزند پروری قاطعانه از طريق ايجاد و توسعه مهارتهای خود کنترلی و مديريت زمان در فرزندان خود ، احتمال وابستگی آنان به بازیهای رايانهای را کاهش میدهند.
|