• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان الگوی ساختاری تأثير سبک‌های فرزندپروری و اعتياد به بازی رايانه‌ای بر عملکرد تحصيلی در دانش‌آموزان پسر
تعداد صفحات 24
نویسنده بی‌بی عشرت زمانی - یاسمین عابدینی
مشخصات نشریه  رویکردهای نوین آموزشی (پژوهش‌های تربیتی روانشناختی سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 8 شماره 2 پیاپی 18
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1392
محدوده صفحات 156-133
زبان فارسی
کلید واژه عملکرد تحصیلی  اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای  سبک فرزندپروری  پسران نوجوان  
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علّی بين سن شروع بازی‌های رايانه‌ای، جايگاه اجتماعی- اقتصادی، سبک‌های فرزندپروری، اعتياد به بازی‌های رايانه‌ای و عملکرد تحصيلی انجام شده است. تعداد 254 نفر از دانش‌آموزان پسر پايه دوم راهنمايی با استفاده از روش نمونه‌گيری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه‌های سبک‌های فرزندپروری (PSI) و اعتياد به بازی‌های رايانه‌ای (CGA) از آنيوتاورن (2008) و پرسشنامه محقق‌ساخته اطلاعات جمعيت‌شناختی بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری تحليل عامل اکتشافی و تحليل مسير تجزيه و تحليل شدند. يافته‌ها نشان‌دهنده‌ معناداری اثر مستقيم سن شروع بازی‌های رايانه‌ای و جايگاه اجتماعی اقتصادی دانش آموزان بر دانش قبلی و اعتياد آنان به بازی های رايانه‌ای بود (2 t> و , β=0.25 و , β=0. 58 و β=0.27 ). همچنين، اثر مستقيم سبک فرزندپروری قاطعانه بر دانش قبلی و اعتياد به بازی‌های رايانه‌ای معنادار بود (2 t> و β=0.14 و β=0.12 )، اثر مستقيم سبک فرزندپروری سهل انگارانه بر اعتياد به بازی‌های رايانه‌ای (2 t> و (β=0.27 و اثر مستقيم سبک فرزندپروری بی توجه بر دانش قبلی دانش‌آموزان نيز معنادار بود. (2 t> و β=0.28 ). دانش قبلی نيز نقشی واسطه‌ای در ارتباط بين سن شروع بازی‌های رايانه‌ای، جايگاه اجتماعی- اقتصادی و سبک فرزندپروری قاطعانه با عملکرد تحصيلی داشت( β=0.81, t=19.37 ). بر اين اساس، می‌توان نتيجه گرفت که والدين با سبک فرزند پروری قاطعانه از طريق ايجاد و توسعه مهارت‌های خود کنترلی و مديريت زمان در فرزندان خود ، احتمال وابستگی آنان به بازی‌های رايانه‌ای را کاهش می‌دهند.

کد مقاله 19506
تعداد بازدید 443

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397