عنوان
|
مقايسه سبکهای مقابلهای مادران کودکان استثنايی با يکديگر و مادران کودکان عادی |
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
مهناز علی اکبری دهکردی - علی اصغر کاکوجویباری - طیبه محتشمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه توانبخشی - دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی شماره 1 پیاپی 51 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
77-71 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
راهبردهای مقابلهای مادران کودکان استثنایی کودکان عادی کم توان ذهنی کم بینا مادران کودکان کم توان ذهنی کمشنوایی کودکان کم توان ذهنی
|
چکیده
|
زمينه و هدف :اين پژوهش به منظور مقايسه بين مادران كودكان استثنايي بايكديگر و مادران كودكان عادي جهت استفاده از سبك هاي مقابله اي صورت گرفت .\r\nروش كار : در اين پژوهش كه از نوع علي و مقايسه اي پس رويدادي است نمونه اي به حجم 120 نفر از مادران در 4 گروه كم توان ذهني ، كم بينا ، كم شنوا و عادي به روش تصادفي خوشه اي در شهرستان كرج انتخاب شد . ابزار به كار گرفته شده پرسشنامه سبك هاي مقابله اي ( لازاروس و فولكمن – 1998 ) بود .\r\nيافته ها : نتايج نشان داد كه از لحاظ استفاده از سبك هاي مقابله اي دوري جويي ، مسئوليت پذيري ، گريزو اجتناب و بازبرآورد مثبت بين مادران كودكان استثنايي با مادران كودكان عادي در سطح) 05/0 p< (تفاوت معني داري وجود دارد.هم چنين در بين مادران كودكان استثنايي هم در استفاده از سبك هاي مقابله اي بين مادران كودكان كم بينا با مادران كودكان كم شنوا تفاوت معني دار وجود دارد. \r\nبحث : اين پژوهش نشان داد كه مادران كودكان استثنايي دراستفاده از راهبردهاي متمركز بر هيجان با مادران كودكان عادي تفاوت معني دار دارند ، درنتيجه لازم است تا راهبردهاي مقابله اي مناسب به مادران كودكان استثنايي جهت برخورد با موقعيت هاي استرس زا آموزش داده شود . هم چنين اين پژوهش نشان داد كه بين مادران گروه هاي كودكان استثنايي با يكديگر هم تفاوت هايي وجود دارد كه اين تفاوتها بيشتر بين گروه مادران كودكان كم شنوا با ديگر گروه مادران است ، لذا بايد به اين تفاوت ها نيز توجه شود.
|