عنوان
|
مديريت بدن و مقبوليت اجتماعي (مطالعه دانشجويان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامي و پيام نور شهر زنجان) |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
عالیه شکربیگی - امیر امیری |
مشخصات نشریه
|
مطالعات جامعهشناختی جوانان (جامعهشناسي مطالعات جوانان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل - علمی پژوهشی سال 2 شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1390 |
محدوده صفحات
|
108-85 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جامعهشناسی بدن پایگاه اجتماعی اقتصادی اوقات فراغت مدیریت بدن مصرف فرهنگی مصرف رسانهای مقبولیت اجتماعی تدین
|
چکیده
|
اهميت يافتن بدن انسان و متعاقب آن، مقبوليت اجتماعي افراد، از پيامدهاي اساسي ظهور جامعه مصرفي مي باشد که در آن افراد با تغيير ويژگي هاي ظاهري بدن مبادرت به ساخت بدن اجتماعي، مورد پذيرش جامعه مي کنند. تغييرات اعمال شده روي بدن از نظر آرايش و پوشش ظاهري، جراحي هاي زيبايي، رويه هاي لاغري، ورزش و نگهداري بدن تحت عنوان کلي «مديريت بدن» مورد بررسي قرار گرفته و هدف پژوهش بررسي عوامل موثر بر مديريت بدن با بهره گيري از آراء انديشمندان برجسته جامعه شناسي و ديدگاه هاي فمينيستي است. تحقيق به روش پيمايشي و با ابزار پرسشنامه در ميان دانشجويان علوم انساني مقطع کارشناسي دانشگاه آزاد و پيام نور شهر زنجان انجام شده و روش نمونه گيري تصادفي سيستماتيک است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 370 نفر انتخاب شد. نتايج نشان مي دهد که ميانگين مديريت بدن، براي دانشجويان دختر 83.46 و پسر 72.66 درصد بوده که حاکي از ميزان مديريت بيشتر دختران نسبت به پسران بر بدن هايشان مي باشد. بر اساس نتايج همه فرضيه ها معني دار بوده و در مجموع 89.7 درصد از واريانس يا پراکندگي متغير مديريت بدن به وسيله متغيرهاي مستقل تبيين گرديده است.
|