• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش خودتنظيمي در سازگاري تحصيلي دانش‌آموزان دختر و پسر
تعداد صفحات 17
نویسنده مهدی حاجی شمسایی - حسین کارشکی - امیر امین یزدی
مشخصات نشریه  پژوهش در نظام‌های آموزشی - انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران - علمی پژوهشی سال 7 پیاپی 21
تاریخ انتشار تابستان - 1392
محدوده صفحات 17-1
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  تحصیل  خودتنظیمی  دانش‌آموزان  ناسازگاری  سازگاری تحصیلی  دانش‌آموزان دختر و پسر  
چکیده هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه خود‌تنظیمی و سازگاری دانش‌آموزان است. روش تحقیق از نوع توصیفی است که با روش همبستگی انجام و تحلیل شده است. نمونه شامل 414 دانش‌آموز پایه سوم مدارس راهنمایی شهر سبزوار (شامل 202 پسر و 212 دختر) است که به روش‌ نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. پرسشنامه خود‌تنظیمی یادگیری کنل و ریان و پرسشنامه سازگاری دانش‌آموزان سین‌ها و سینگ برای جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. روایی و پایایی این پرسش‌نامه‌ها قبلاً احراز شده بود. برای آزمون رابطه بین ناسازگاری و خود‌تنظیم از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند‌گانه استفاده شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که خود‌تنظیمی یا ناسازگاری رابطه منفی معنا‌داری دارد (P = 0/001، r = -0/30) نتایج رگرسیون چند‌گانه نیز نشان می‌دهد خود‌تنظیمی می‌تواند ناسازگاری عاطفی و اجتماعی را پیش‌بینی کند. نتایج مقایسه خود‌تنظیمی و ناسازگاری دانش‌آموزان دختر و پسر نشان داد که خود‌تنظیمی و ناسازگاری دانش‌آموزان دختر و پسر با هم متفاوت است و دختران نمرات بالاتری به دست آورده‌اند (P < 0/05). با توجه به یافته‌های تحقیق می‌توان گفت که در افراد یا محیط‌هایی که خود‌تنظیمی بالا است، ناسازگاری کاهش می‌یابد. بنابراین باید نسبت به طراحی چنین محیط‌های آموزشی اقدام شود و آموزش‌های خود‌تنظیمی برای کاهش ناسازگاری‌ها در اولویت قرار گیرد.

کد مقاله 19419
تعداد بازدید 575

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397