عنوان | خانواده و نقش آن در اقتصاد مقاومتي |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای اجتماعی اسلامی (انديشه حوزه سابق) - دانشگاه علوم اسلامی رضوی - علمی ترویجی - مصوب حوزوی سال 20 شماره 3 پیاپی 102 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1393 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 95-79 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خانواده پسانداز اقتصاد مقاومتی مصرف بهینه |
چکیده |
خانواده به عنوان واحد کوچکی از اجتماع در توسعه و رشد اقتصادي جامعه نقشی اساسی ایفا میکند. در نتیجه میزان، چگونگی و شیوة مصرف و پس انداز او در عملکرد و چرخه هاي اقتصاد کشور تأثیر به سزایی دارد. مصرف علاوه بر آن که به عنوان هدف تولید و توزیع مورد توجه قرار میگیرد، هرگونه تغییر در آن، میتواند تأثیر به سزایی بر دیگر متغیرهاي\r\nکلان اقتصادي، از جمله پس انداز و سرمایه گذاري داشته باشد. مؤلفه هاي اصلی مصرف که عبارتند از سطح مصرف، ترکیب کالاهاي مصرفی و چگونگی مصرف، در بستر فرهنگ خانواده شکل می گیرد؛ زیرا خانواده اولین پایگاه تربیت و پرورش منابع انسانی است و از آنجا که فرهنگ مصرفی در خانوارهاي کشور ما با اسراف و تبذیر همراه است، اصلاح الگوي مصرف خانوار به دلیل فاصلۀ آن با الگوي مصرف مطلوب اقتصاد مقاومتی و ناهمگونی آن با الزام هاي الگوي مصرف مورد نظر جامعۀ اسلامی، ضرورتی گریز ناپذیر است. در این پژوهش در پی اثبات این فرضیه هستیم که بین الگوي مصرف و پس انداز خانواده و اقتصاد مقاومتی رابطۀ معناداري وجود دارد. یافته هاي مقاله بیانگر آن است که: الگوي مصرف خانوار اگر منطبق بر الگوي تولید کشور باشد با اقتصاد مقاومتی سازگار است و اگر منطبق بر الگوي تولید داخلی نباشد به عنصر ضد اقتصاد مقاومتی تبدیل خواهد شد. به دلیل این که وضعیت موجود الگوي مصرف خانوار، و رسیدن به وضعیت\r\nمطلوب الگوي مصرف خانواده، هر دو در بستر باورها و ارزشها می گیرند، تقویت باورهاي دینی و بهره گیري از آموزه هاي اسلامی در رابطه با مصرف میتواند از کارامدي بالایی برخوردار باشد. در کوتاه مدت نیز میتوان از طریق تقویت فرصتهاى سرمایه گذارى جهت جذب پساندازهاي کم همراه با تبلیغ آثار مثبت آن در اقتصاد ، راه را براي کاهش مصرف و افزایش پس انداز هموار نمود. |
کد مقاله | 19297 |
تعداد بازدید | 451 |
|