عنوان
|
بررسی تأثير ساختار خانواده بر گرايش به رفتارهای پرخطر و ابعاد سازگاری (عاطفی، اجتماعی، آموزشی و کل) در دانشآموزان خانوادههای تکهمسری و چندهمسری |
تعداد صفحات
|
29 |
نویسنده
|
بهزاد ریگی کوته - حسنعلی بختیار نصرآبادی - فریبا سپهری - کمال نصرتی هشی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق) - مصوب حوزوی سال 3 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1392 |
محدوده صفحات
|
205- 233 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
ساختار خانواده رفتارهای پرخطر ابعاد سازگاری
|
چکیده
|
خانواده و ساختار آن نقش بسزايي در رشد، شكل گيري شخصيت و سلامت روان اعضاي آن به خصوص فرزندان ايفا مي كند. پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير ساختار خانواده (تك همسري، چندهمسري) بر گرايش به رفتارهاي پرخطر و سازگاري دانش آموزان دبيرستاني انجام شده است. روش پژوهش از نوع علي- مقايسه اي (پس رويدادي) و جامعه آماري آن كليه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان خاش استان سيستان و بلوچستان بوده است كه با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس، تعداد 79 دانش آموز پسر (از خانواده تك همسري) و 71 دانش آموز پسر (از خانواده چندهمسري) بين سنين 14 تا 17 سال به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار به كار رفته در پژوهش حاضر، پرسشنامه رفتارهاي پرخطر و مقياس سازگاري دانش آموزان دبيرستاني بوده است. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از آزمون هاي توصيفي (ميانگين و انحراف استاندارد) و استنباطي (تي مستقل و رگرسيون) انجام شده است. يافته هاي پژوهش نشان داد كه بين دو گروه به لحاظ رفتارهاي پرخطر و سازگاري تفاوت معناداري وجود دارد (0/01 ≤ p) و در ميان دانش آموزان خانواد ه هاي چندهمسري ميزان سازگاري، كم و گرايش به رفتارهاي پرخطر، زياد است. بر پايه نتايج به دست آمده، آگاهي دادن به خانواده ها در زمينه اثرات منفي ساختار همسرگزيني چندهمسري مي تواند بر كاهش گرايش به رفتارهاي پرخطر و سازگاري دانش آموزان موثر باشد.
|