عنوان | بررسی نقش خانواده، مدرسه و گروه همسالان در بزهکاری دانشآموزان |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهپژوهی فرهنگی - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - علمی پژوهشی سال 4 شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1392 |
محدوده صفحات | 103-79 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مدرسه خانواده گروه همسالان بزهکاری دانشآموزان |
چکیده |
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش خانواده، مدرسه، و همالان در بزهکاری دانشآموزان شهر مشهد بوده است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعة آماری تحقیق حاضر شامل دانشآموزان دبیرستانی سال سوم دبیرستانهای ناحیة 5 شهر مشهد در سال تحصیلی 139۱ -139۲ بوده است که درمجموع 400 نفر از آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شدهاند. چهارچوب نظری تحقیق نیز مبتنیبر سه نظریة پیوند اجتماعی، یادگیری اجتماعی، و برچسبزنی است. بر اساس یافتههای پژوهش، متغیر باور در میان دانشآموزان پسر بیشترین قدرت تبیینکنندگی بزهکاری را داشته است. در صورتی که در میان دانشآموزان دختر، پیوند افتراقی بیشترین قدرت تبیینکنندگی بزهکاری را داراست. این یافتهها همچنین نشان میدهد که متغیر باور مهمترین متغیری است که به طور معناداری قادر به تبیین و پیشبینی تغییرات بعد تخریب اموال، سرقت، تخلفات منزلتی، و مصرف مواد است. در مورد بعد خشونت نیز، متغیر پیوند افتراقی نسبت به سایر متغیرها از قدرت پیشبینی بیشتری برخوردار است. |
کد مقاله | 19254 |
تعداد بازدید | 511 |
|