عنوان | حجيت شهادت زنان در قتل عمد از منظر فقه اماميه |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل سال 10 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 50-33 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | شهادت (گواهی) فقه امامیه قتل عمد شهادت در فقه امامیه شهادت زنان |
چکیده |
يکي از مباحثي که در باب شهادت مورد تضارب آراي علماي حقوق و فقه قرار گرفته، بحث شهادت زنان است به گونه اي که نزد مشهور فقيهان در حق اله (به جز بحث زنا)، اصولا شهادت زن، به تنهايي، اعتبار شرعي ندارد و مثبتحد نمي باشد. همينطور حق الناس غيرمالي، با شهادت زنان (اعم از انفرادي و انضمامي) قابل اثبات نيست، اما در حق الناس مالي، شهادت دو زن به انضمام يک مرد مي تواند موجب اثبات دعوي شود. در برخي موارد که در منظر و مرئي مردان نمي گنجد، موضوع فقط با شهادت زنان ثابت مي شود. برخي موارد نيز اختلافي است من جمله شهادت زنان در قتل عمد. در اين پژوهش برآنيم تا وضعيت شهادت زن در قتل عمد را مورد تحليل و کنکاش فقهي قرار دهيم. مستند اصلي فقيهان در اين مقوله، روايات است که به دليل گوناگوني در متن روايات، برداشت هاي متفاوتي ابراز شده است.در مجموع، هفت ديدگاه از علماي متقدم و متاخر فقه بيان شده است که از بين ديدگاه هاي مطروح، ديدگاهي که تفصيل بين قتل عمد و خطايي را مورد نظر قرار داده است و روايات مثبته را بر قتل خطايي و روايات نافيه را بر قتل عمد حمل نموده است، راي برگزيده مي باشد. |
کد مقاله | 19215 |
تعداد بازدید | 445 |
|