عنوان
|
تأثیر مداخلههای روانشناختی و آموزشی مبتنی بر خانواده بر بهبود رفتارهای سازشی دانشآموزان کم توان ذهنی |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
احمد یارمحمدیان - امیر قمرانی - علی اصغر دادمهر - کاظم رضایی - ولی الله کرمی منش - محمد حسینعلی زاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 3 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1392 |
محدوده صفحات
|
181-165 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مداخله آموزشی رفتار سازشی کم توان ذهنی خانواده دانشآموزان کم توان ذهنی مداخله آموزشی روانشناختی کودکان کم توان ذهنی مداخله روانی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر باهدف بررسي تاثير مداخله هاي روان شناختي و آموزشي مبتني بر خانواده بر بهبود رفتارهاي سازشي دانش آموزان كم توان ذهني انجام گرفت. پژوهش از نوع نيمه آزمايشي بود. بدين منظور والدين 36 دانش آموز كم توان ذهني به صورت خوشه اي چندمرحله اي انتخاب و در دو گروه آزمايش و كنترل گمارده شدند. براي جمع آوري اطلاعات از مقياس رفتار سازشي وايلند استفاده شد. داده ها با روش آماري كوواريانس مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت. تجزيه وتحليل داده ها تفاوت معناداري را بين عملكرد دانش آموزان كم توان ذهني در دو گروه آزمايش و كنترل در رفتارهاي سازشي نشان داد (p < 0.001). بنابراين مي توان نتيجه گرفت كهمداخله هاي روان شناختي و آموزشي مبتني بر خانواده بر بهبود رفتارهاي سازشي دانش آموزان كم توان ذهني تاثير دارد.
|