عنوان
|
بررسي تأثير هوش هيجاني بر تعارض میان كار و زندگي معلمان زن مقطع متوسطه شاغل در آموزش و پرورش منطقه 19 تهران |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
فاطمه فرهمند نسب - محمدعلی حسینی - کامران محمدخانی |
مشخصات نشریه
|
نوآوریهای آموزشی - سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی - علمی پژوهشی سال 13 پیاپی 49 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1393 |
محدوده صفحات
|
91-80 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هوش هیجانی تهران معلم معلمان زن معلمان مقطع متوسطه تعارض کار و زندگی
|
چکیده
|
هدف اصلي پژوهش حاضر تعيين تاثير آموزش هوش هيجاني بر تعارض كار و زندگي معلمان زن مقطع متوسطه منطقه 19 آموزش و پرورش شهر تهران بوده است. روش تحقيق در اين مطالعه از نوع شبه تجربي با پيش آزمون_ پس آزمون در دو گروه مداخله و كنترل مي باشد. جامعه آماري شامل كليه معلمين زن شاغل در مقطع متوسطه منطقه 19 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصيلي 90-91 بوده است. تعداد 50 نفر از معلمين جامعه پژوهش مبتني بر معيار ورود انتخاب و سپس با روش تصادفي ساده به دو گروه مداخله (25 نفر) و گروه كنترل (25 نفر) تخصيص داده شدند. ابزارهاي گردآوري داده ها شامل، پرسشنامه جمعيت شناسي،پرسشنامه تعارض كار و زندگي كارلسون و پرسشنامه هوش هيجاني بار-آن بوده است. پس از تائيد اعتبار پرسشنامه ها مبتني بر مطالعات انجام شده، همبستگي دروني پرسشنامه ها با آلفاي كرونباخ محاسبه و براي تعارض (90/0) و هوش هيجاني (95/0) تاييد گرديد. قبل از شروع مداخله هر دو پرسشنامه توسط هر دو گروه تكميل شده و سپس آموزش كليات هوش هيجاني همراه با يادآورهاي هفتگي به گروه مداخله در طي 4 هفته ارائه شد. يك ماه پس از آموزش هر دو پرسشنامه مجددا« توسط هر دو گروه تكميل گرديد، براي تجزيه و تحليل داده ها از روش آمار توصيفي (ميانگين و انحراف معيار) و استنباطي (آزمون تي مستقل و وابسته و كوواريانس) استفاده گرديد. نتايج حاصل از يافته ها نشان داد كه آموزش هوش هيجاني موجب كاهش تعارض كار و زندگي معلمين گروه مداخله شده است.
|