عنوان | بررسي رابطه بين آموزش بزرگسالان (والدين) و مهارتهای زندگي دانشآموزان |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات مدیریت آموزشی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن - مصوب دانشگاه آزاد شماره 2 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1390 |
محدوده صفحات | 70-49 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش بزرگسالان مهارتهای زندگی دانش آموزان |
چکیده |
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشي است با عنوان بررسي رابطه بين آموزش بزرگسالان و مهارت هاي زندگي دانش آموزان مقطع دبيرستان و پيش دانشگاهي شهر ايذه، و هدف کلي آن تعيين رابطه آموزش بزرگسالان (پدران و مادران) و مهارت هاي زندگي فرزندان آنها و اهداف جزئي آن تعيين رابطه آموزش بزرگسالان (والدين) با مهارت هاي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي، ارتباط بين فردي و ارتباط اجتماعي، مهارت حل مساله، خودآگاهي و تصميم گيري فرزندان آنها بوده است. پژوهشگران به منظور دستيابي به اهداف خود، جامعه آماري پژوهش را کليه دانش آموزان مقطع دبيرستان و پيش دانشگاهي شهر ايذه، شامل 8700 نفر انتخاب نمودند. نمونه آماري طبق جدول کرجسي و مورگان 358 نفر به روش تصادفي ساده انتخاب شد. براي تهيه ابزار اندازه گيري از پرسشنامه محقق ساخته مهارتهاي زندگي که قبلا توسط حسن زاده (1388) هنجاريابي شده بود، استفاده نمود. و در فرم پرسشنامه از دانش آموزان خواسته شد تا سطح آموزش پدران و مادران خود را با انتخاب گزينه هاي صحيح مشخص نمايند. براي اجراي اصلي 393 پرسشنامه با احتمال 10% عدم برگشت توزيع و در نهايت 371 پرسشنامه جمع آوري شد. داده هاي جمع آوري شده از طريق آمار توصيفي شامل (جداول توزيع فراواني، فراواني درصدي، ميانگين، انحراف معيار، ضريب کجي و کشيدگي) و آمار استنباطي شامل (آزمون ضريب همبستگي اسپيرمن و آزمون خي دو) از طريق نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج بدست آمده نشان داد که با اطمينان 99% بين آموزش بزرگسالان (والدين) و بهبود مهارت هاي زندگي دانش آموزان رابطه وجود ندارد. همچنين با اطمينان 99% بين آموزش بزرگسالان (والدين) و بهبود مهارت هاي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي، ارتباط بين فردي و اجتماعي، حل مساله، خودآگاهي و تصميم گيري دانش آموزان رابطه وجود ندارد. |
کد مقاله | 19106 |
تعداد بازدید | 522 |
|