| عنوان | مقايسه افسردگي، استرس، اضطراب، كمرويي، پرخاشگري و پيشرفت تحصيلي در دانشآموزان پسر تک والد و دو والد |
| تعداد صفحات | 10 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی سال 4 شماره 4 پیاپی 16 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1392 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 66-57 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | افسردگی استرس اضطراب پرخاشگری پیشرفت تحصیلی تک والد و دو والد کمرویی دو والد دانشآموزان پسر دبیرستانی تک والدینی |
| چکیده |
پژوهش حاضر با هدف مقایسه افسردگی، استرس، اضطراب، کمرویی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان تک والد و دو والد انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان پسر دوره دبیرستانی شهر کرمانشاه بود که از میان آنها به روش نمونهگیری خوشهای نمونهای به حجم 190 نفر انتخاب شد و پرسشنامههای پژوهش در اختیار آنان قرار گرفت. از میان آنها 184 نفر پرسشنامهها را تکمیل کردند و همین تعداد مورد بررسی قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از ابزارهای مقیاس استرس، افسردگی، اضطراب (DAS)، پرسشنامه کمرویی جیک و باس و پرسشنامه پرخاشگری (AGO) استفاده شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع مقایسهای بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آماری میانگین، انحراف استاندارد و t گروههای مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین پیشرفت تحصیلی، افسردگی، استرس و کمرویی در گروه دانشآموزان تک والد و دانشآموزان دو والد تفاوت معناداری دارد، اما اضطراب و پرخاشگری در بین آنها تفاوتمعناداری نداشت، از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که محرویت وجود یکی از والدین در سلامت روان و پیشرفت تحصیلی فرزندان اثرات منفی دارد. |
| کد مقاله | 19097 |
| تعداد بازدید | 947 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...