عنوان
|
مقايسه افسردگي، استرس، اضطراب، كمرويي، پرخاشگري و پيشرفت تحصيلي در دانشآموزان پسر تک والد و دو والد |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
علی امینی ؟ - کامران خدادادی - علی زکی یی - الهیوردی حسین زاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن - مصوب دانشگاه آزاد سال 4 شماره 4 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
66-57 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
افسردگی استرس اضطراب پرخاشگری پیشرفت تحصیلی تک والد و دو والد کمرویی دو والد دانشآموزان پسر دبیرستانی تک والدینی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف مقایسه افسردگی، استرس، اضطراب، کمرویی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان تک والد و دو والد انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان پسر دوره دبیرستانی شهر کرمانشاه بود که از میان آنها به روش نمونهگیری خوشهای نمونهای به حجم 190 نفر انتخاب شد و پرسشنامههای پژوهش در اختیار آنان قرار گرفت. از میان آنها 184 نفر پرسشنامهها را تکمیل کردند و همین تعداد مورد بررسی قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از ابزارهای مقیاس استرس، افسردگی، اضطراب (DAS)، پرسشنامه کمرویی جیک و باس و پرسشنامه پرخاشگری (AGO) استفاده شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع مقایسهای بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آماری میانگین، انحراف استاندارد و t گروههای مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین پیشرفت تحصیلی، افسردگی، استرس و کمرویی در گروه دانشآموزان تک والد و دانشآموزان دو والد تفاوت معناداری دارد، اما اضطراب و پرخاشگری در بین آنها تفاوتمعناداری نداشت، از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که محرویت وجود یکی از والدین در سلامت روان و پیشرفت تحصیلی فرزندان اثرات منفی دارد.
|